söndag 28 december 2014

En rad med mindre lyckade insatser

Hur mycket jag än försöker, och hur gärna jag än vill annorlunda, så innehåller detta inlägg bevis för en rad mer eller mindre misslyckade insatser. Några av dem är jag själv skyldig till medan i alla fall ett annat kan bäras av någon annan.

Om vi tar det i kronologisk ordning så började misslyckandet redan i natt. När klockan var runt 23.30 stövlade jag ut med stativ, kamera och ett par objektiv. Pannlampan gav tillräckligt sken för att jag skulle hitta över TGOJ-banan och ut mot de öppna fälten där stjärnhimlen skulle förevigas. Jag vill inte gräva för djupt i varför det inte blev bra eftersom jag knappt vet det själv. Första försöket kanske får gå lite tokigt, eller?

Du behöver nog både klicka på bilden och se den stora versionen på datorskärm för att se något...
Åsby nere till vänster och troligtvis ljuset från Jönåker i mitten

Det sprakande och gnistrande vintervädret fortsatte under söndagen. Skridskoisen vid skolan blev smyginvigd igår kväll enligt uppgift så vi plockade ihop våra grejor och åkte dit. Döttrarna åkte en stund men redan innan jag själv kom ut på isen gav mina nästan sprillans nya skridskor upp. Plastskalet var visst lite sprött i kylan. Ska grejor inte hålla bättre? De var ju bara 35 år...

Nästan nya! Eller...? Senast de slipades var för 35 år sedan.

Som tur var så spelade mitt fiasko mindre roll för alla andra som var där och åkte. Och jag fick ju tid att fota lite istället så det blev ju inte så tokigt när allt kom omkring.

Alva och Lovisa på väg ut på isen
Ideella krafter ser varje vinter till att det finns skridskois vid skolan i Stigtomta





Stigtomta skola ska förnyas. Om jag minns rätt är det byggstart kommande höst/vinter. Och kommunen har bestämt att skolan ska byggas straxt bredvid den plats där den ligger idag. Kruxet är att de ska bygga den nya versionen på Stigtomta IF:s nuvarande fotbollsplan och kommunen har ännu inte bestämt var en ny plan (eller planer) ska ligga. Därför får det ses som ett misslyckande att det redan nu stakats ut markeringar på den fotbollsplan som även säsongen 2015 ska vara i drift för idrottsföreningen. Har inte alla parter pratat med varandra inom kommunen, typ?

De nästan nya avbytarbåsen på Stigtomta IP i vinterskrud
Ute på fotbollplanen sitter markeringar för det nya skolbygget
Den gamla skolan i Stigtomta är snart ett minne blott

Jag stack ut nosen från fotbollsplanens skugga för att ta en solbild över det öppna landskapet upp mot Salinge (du vet den där rundan jag brukar skriva att jag går då och då).

Salinge skymtar där borta i mitten av bilden
"Skolskogen" skymmer både fotbollsplanen och skridskoisen från den låga vintersolens strålar

Promenaden hemåt från skridskoisen tog oss genom hasseldungen som visar upp ett fint ansikte oavsett årstid. Givetvis gör frosten och snön sitt till just nu.

Hasseldungen mellan slakteriet och TGOJ-banan


Så fort vi kom hem testade vi en sak som jag sett på nätet. Såpbubblor som frusit i vinterkylan skulle visst vara häftiga att fotografera. Jo, tjena tjaba hallå, de höll inte alls. Ännu ett mindre lyckat försök noterades i dagboken. Nu blev det bilder på såpbubblor i flykten istället, men jag hade sett framför mig att någon skulle hålla för att landa på snön.




Dagens bilder är tagna med min Canon 7D mark II och fyra olika objektiv; 70-200 mm/2.8, 135 mm/2.0, 100 mm/2.8 samt 50 mm/1.4. Till natthimlen använde jag min 5D Mark II och mitt fisheye-objektiv.

Så fick det bli denna gång! :-)

4 kommentarer:

  1. Bubbla nummer 2 gillar jag. Natthimmelen...ja, man lär av misstagen och nästa gång blir det garanterat bättre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En ganska tråkig gråblå bild fick denna djupblå nyans när jag i Photoshop valde autokontrast. Tillräckligt häftigt för att jag skulle låta det få vara så utan mer handpåläggning. Bilden är skarp i alla fall...

      Natthimlen är ett kapitel för sig. Mitt misslyckande stör mig ännu mer när jag t.ex. sett Christian Holmérs fantastiska bild från Femöre härom natten. Jag körde med fisheye-objektivets största bländaröppning (f/3.5) och 30 sekunders exponeringstid samt ISO 1600. Det var en svart natt, inget snack om saken, och jag tyckte spontant att det viktigaste var att stjärnorna syntes på displayen. Nu i efterhand inser jag att det ju inte funkar alls... Mer ljus måste in, omgivningen behöver bli ljusare annars är det uppenbarligen inte alls något att ha. Därför tvekar jag till vilka yttre betingelser som ska gälla för att ta en schysst natthimmelsbild. Kanske ska det inte vara så mörkt runt omkring? Ströljus från något håll (huset och det svaga ljuset från Jönåker räcker troligtvis inte till för en hållbar bild). Svårt, när jag inte kommer på vad jag behöver göra och vilka yttre omständigheter jag behöver se upp med. Det lär inte bli bättre om jag går upp till högre ISO-tal, längre exponeringstider lär ge oskärpa av någon sort, och då kvarstår bara att fota med någon av objektiven som har större bländaröppning (till exempel mitt 50 mm-objektiv som ju har f/1.4).

      Jag får leva i ovisshet när det gäller natthimmelsbilderna. Nu är det ju mulet igen. Och sedan har min skärm hemma på skrivbordet ännu en gång spelat mig lite spratt. På den tecknar konturer och markljuset ändå ganska hyfsat medans min jobbdators kalibrerade skärm visar upp nästan helt svarta bilder. Och ändå har jag försökt "dämpa" min hemskärm så mycket det går... Börjar att bli lite skeptisk eftersom jag troligtvis sitter och redigerar alla mina bilder för mörka.

      Ja ja, det blir nytt år ändå och det finns mer saker att lära och upptäcka! :-)

      Radera
    2. Som sagt var av Stefan ovan ...det är av misslyckanden man lär sig...längre slutartider anbefalles mot stjärnorna...tror jag! (?) ;-) Eller också fullmåne...som ger ljus...typ...? Tror jag...! (?)

      Jaja...men i alla fall...

      GOTT NYTT ÅR!

      Steffe

      Radera
    3. Ja, om man inte får fatt på direkta tips från de som redan lyckats är det fler försök och experimenterande som krävs Steffe. Lika mystiskt med såpbubblorna som jag trodde vi skulle få kläm på i mer än 10 minusgrader. Icke då.

      Jag tackar och önskar även dig ett riktigt gott nytt år! :-)

      Radera