fredag 12 december 2014

Sakta men säkert mot vinter

För varje vecka, sakta men säkert, kommer vi närmare vintern. Almanackan säger en sak men naturen är lite trögfattad. Fredagen bjöd hur som helst på hög himmel och ganska krispigt väder. Lunchpromenaden genomfördes med glädje och jag fick ännu en gång med mig Canons EF 24 mm/2,8 IS USM på kameran. Rysligt trevlig glugg.

Renfana i vägren

Senare under dagen bommade jag ett köp av drömobjektivet jag siktat på länge nu. Nåja, det kommer säkert fler på begagnatmarknaden så småningom och jag får lära mig att inte vara så försiktig... Efter mycket funderande kom jag i höstas fram till att hur gärna jag än skulle vilja komma över t.ex. en begagnad 5D mark III eller 1D Mark IV så är inte kamerahusen den mest avgörande tekniska delen för bildkvalitén jag strävar efter och hoppas på att uppnå.

Solen står inte högt på himlen nu trots att bilden är tagen kl 12.25

En fördel med objektivköp är att de behåller sitt värde någorlunda, i alla fall jämfört med kamerahusen som fort rasar i pris. Nackdelen med de objektiv jag suktar efter är att de är ganska nischade eftersom det handlar om fasta brännvidder (för bästa skärpa och största bländaröppning). Men lik förbaskat tror jag att den aktuella önskegluggen passar till fler saker som jag gillar att fota.



Jag har resonerat här i bloggen vid flera tidigare tillfällen om att man ändå inte ska grotta ner sig allt för mycket i tekniken. Den är trots allt underordnad den egna förmågan när det kommer till att skapa bra bilder. Definitionen av "bra" är förvisso glidande, men om vi håller oss till svepande betydelser av bra och titt-bara bilder, så förstår du säkert ungefär vad jag menar.

En strimma solljus hittar fram ur ledningsgatans glipa

Något jag däremot lärt mig av bildbehandling är att ett bra objektiv på en bra kamera ger mycket roligare bildfiler att jobba vidare med i t.ex. Photoshop. Det behöver inte handla om större ingrepp än beskärning, uppskärpning, kontrast eller svartvit konvertering. Den som tvivlar kan ta en gammal mobiltelefonkamerabild och försöka göra något vettigt med i datorns bildbehandlingsprogram...

Gräsax gottar sig i vintersolstrålarna

På jobbet finns en hel del gamla bilder tagna med enkla digitalkameror i samband med personalfester eller andra glada tillställningar. Dessa bildfiler är ett elände att göra något vettigt med. Man blir snabbt bortskämd med dagens digitala systemkameror som alla levererar kanonfiler i jämförelse med gårdagens kompaktkamerateknik.

Frostigt vid Stora Berga ute på Skavsta

Jag avslutar dagens blogginlägg med en bild som jag konverterat till svartvitt och därefter lagt på ett varmgult filter och några rejäla tag i kontrastreglaget. Med det passar jag också på att önska en trevlig helg och ett stillsamt tredje adventsfirande.




På återhörande!

2 kommentarer:

  1. Det får väl blli lite starkglögg och ett par glas rödtjut i afton. Hade tänkt dra iväg på en cykeltur med mina nya vinterdäck, men tyvärr så var däcken någon millimeter för breda. Och när jag skruvade upp ventilen för att släppa ut luften så flög den all världens väg! Försökte fota ett gräsax vid en sjö häromdagen, men har lite svårt med inspirationen för tillfället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inspirationen kommer och går, så är det bara. Något som försvinner med tiden är gudskelov denna förbaskade halka som uppstått! :-)

      Radera