onsdag 31 december 2014

Sol för den tålmodige på årets sista dag

Förmiddagen var inte gammal när jag fick ett mail som berättade att det var problem med vissa av datasystemen på jobbet. För att de anställda på två olika bolag skulle kunna jobba på fredag morgon (med start ca 06.00) var det bara att sätta sig i bilen och åka till Skavsta en sväng.

På jobbet var endast adventsljusstakarna tända eftersom det var nyårsafton

Nu löste jag problemen relativt snabbt, vilket jag är tacksam för, och kunde åka hemåt igen efter en inte allt för lång stund. Nyårsaftonens förmiddag hade nu passerat och efter lite trixande med en kärvande garagedörr kunde jag äntligen ge mig ut på årets sista långpromenad. Salingerundan kändes som ett lämpligt alternativ.

Förmiddagens mulna himmel hade luckrats upp och plötsligt tittade solen fram mellan molnen. Dagens bilder domineras därför av den spännande himmel som solljuset och molnformationerna bjöd på. På kameran satt det fina lilla vidvinkelobjektiv som jag tillfälligt lånat hem från jobbet. Canon EF 24 mm f/2.8 IS USM är en liten pärla, helt klart!

Stigtomta kyrka
Solen lyser genom ett av kyrkofönstren

Jag borde kanske summera året och mina bilder här i bloggen. Men jag vill inte. Har hamnat i ett läge där jag är väldigt besviken på mig själv. Tycker mig märka att jag inte riktigt klarat av att ta steg vidare i min fotografiska utveckling utan märker snarare att jag har allt svårare att tilltala andra med mina bilder.

Stora Ramshult

Tro nu inte att min besvikelse grundar sig på de senaste misslyckade försöken som jag berättade om häromdagen i ett blogginlägg. Nej, lite mer än så tål jag och vore det kinkigt hade jag ju aldrig berättat om mina tillkortakommanden.

Bortom stubbåkern ligger gården Salinge

Jag biter ihop och intalar mig stenhårt att jag fotar endast för min egen skull och mitt eget höga nöje. Och så är det ju, men jag är lika övertygad om att jag inte är ensam som fotointresserad om att önska respons på de alster som når offentlighetens ljus. Och "respons" innebär inte alls beröm utan tyckande, högt och lågt. Jag ser emellanåt mina sportbilder användas lite här och där, och det är väl skoj att andra hittar dem (och använder dem utan att fråga om lov...) men när jag inte ens lyckas få en tumme upp på t.ex. Facebook börjar jag bli lite bitter. Det är inte en bra sinnesstämning!

Tall bredvid Salinge

Jag avslutar därför året som en surgubbe. Ursäkta för det. Om vi tittar in i framtiden kommer vi först att se januari, och det är sällan en putslustig månad. Jag får lägga de fotografiska ambitionerna på is en smula och planera in några sportfoto-tillfällen istället. Det brukar hjälpa för att få lite snurr på hjulen, allrahelst som de bilderna i alla fall brukar falla utövarna i smaken.

Stora Ramshult och kyrkan från vägen bortom Tallstugan

Jag avslutar årets sista inlägg med ännu en liten film. Jag inser när jag tittar på de sammanklippta snuttarna att jag nog måste ha ett stativ (enbens borde räcka) för att få stadga i kameran. Som jag skrivit tidigare tycker jag det är klurigt att filma men jag vill mer än gärna försöka förstå bildberättandet bättre i filmformatet. Mest för att det verkar kul.



Jag rundar av och önskar dig ett riktigt gott nytt år. Jag hoppas naturligtvis på återkommande besök här i bloggen under 2015, och det kan jag förmodligen endast påverka genom bättre bilder och mer intressanta betraktelser.

Ha det gott!

4 kommentarer:

  1. Mycket fina bilder Lasse...och det gäller inte bara bilderna i det här inlägget utan allt du publicerar på din blogg (jag måste erkänna att jag har varit dålig på att skriva kommentarer till dina härliga inlägg). Det där med Facebook är du knappast ensam om, jag känner precis likadant...det har faktiskt gått så långt att jag har lagt ner det där med Facebook i stort sett helt å hållet. Jag ser fram emot 2015 och kommande års inlägg ifrån dig. Måste även säga att jag avundas ditt sätt att skriva alla dessa berättande texter kring bilderna...önskar jag hade lika lätt att skriva. Nåja.... Gott Nytt Foto - år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack André! Stort tack!

      Facebook men även andra sociala media såsom Twitter, Instagram och Google+ innehåller många "smygare". Det är väldigt många färre som är med och bidrar med material i flödena. Jag är lite av en periodare när det kommer till vissa av dessa media och vad jag levererar där. Mycket är sportanknutet på den lokala scenen och det är där jag har de flesta följarna. Dock inte på Facebook, där är jag mer privatpersonen Lasse. Och på Google+ kan jag t.o.m. våga mig på att vara mer öppen då och då, det är ändå så få som hänger där.

      Det är ingen självklarhet att lyckas ta engagerande bilder. Jag önskar att jag hade gåvan och talangen. Såg ett långt program igår kväll om Vivian Maier. Fantastiska gatufotografier hon tog! Men å andra sidan har jag märkt att det är lättare att få gillande kommentarer om man fotar solnedgångar och bjärt kolorerade rosor...

      Jag trevar och letar vidare! :-)

      Radera
  2. Jag har haft mitt flickrkonto i över tio år så jag stannar nog kvar där trots alla förändringar. Kommentarer som droppar in får man vara glad för, folk orkar annars som mest trycka på favoritknappen. PÅ min blogg får jag ju många kommentarer från andra CityDailyPhoto-bloggare och den feedbacken är viktig, utan den hade jag nog stängt Phots from Haninge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ger trots allt en viss puls åt både blogg och det egna fotograferandet med respons. Och jag vet att du lyckas bra med feedback på din blogg, det är bara att gratulera och hoppas det fortsätter på den inslagna vägen!

      Radera