fredag 2 januari 2015

I stormen Sveas öga?

Inte tusan vet jag. Det skulle ju blåsa så pass mycket idag att vinden fått ett eget namn. Svea, rikets första blåst 2015. Det har inte tagit i särskilt mycket ännu och det regn som skulle piska ner har inte heller fallit. Men varmt är det, 8 plusgrader i början av januari är inte särskilt vintrigt.

Alar på betesmarkerna ner mot Hallbosjön

Det uteblivna ovädret gav den lucka som lockade ut mig och 11-åringen på en kortare promenad. Hon ville gärna följa med under förutsättning att vi gick halvtimmespromenaden förbi hästhagarna vid Åsby och Skillra.

En kortare stund med molnfri himmel fick vi. Stormen Sveas öga?

Vi morsade på hästar både här och där. Däremellan slipprade vi oss fram på absolut genomleriga grusvägar. Nej, någon bastant vinter är det då rakt inte. Mina broddar gav mig lite fäste på en 100-meterssträcka där fortfarande isen hade överlevt.

En ny bekantskap vid Skillra


Hästen tyckte nog det var ganska okej att bli kliad mellan ögonen

När promenaden närmade sig sitt slut trillade solen ner bakom nästkommande molnkant. Kanske är det nu Svea dyker upp? Och regnet?



Vi kurar ihop oss inomhus, sätter oss för att titta på någon bra film. Den tecknade Disney-filmen "Frost" har jag inte sett, den borde vara lämplig även om det inte finns klimatförutsättningar för snögubbar just nu. "Den perfekta stormen" har jag i DVD-samlingen men den skulle nog vara lite för ironisk att titta på...

På återhörande!

2 kommentarer:

  1. Lite antiklimax blev det efter alla stormvarningar. Jag hade lite motvind på hojen den dagen men värre har man ju varit med om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bra att samhällsfunktioner gör sig redo och att medvetenheten finns hos allmänheten att det kan bli störningar. Men å andra sidan verkar det finnas lite kvällstidnings-sensationsjakt kring det mesta nuförtiden och man tar gärna ut olyckorna i förväg för att få använda de svartaste och bredaste typsnitten...

      Radera