tisdag 13 januari 2015

Idag Knut och julen dansas ut

Nejdå, någon julgransplundring med påföljden att det ska dansas och skuttas har det inte varit frågan om i hemmets lugna och trygga vrå. Däremot är nu julgranen utburen. Märkligt nog barrade den nästan ingenting trots att vi medvetet struntat i att vattna den under senaste veckan. Apropå det kärnfulla namnet Knut så kan jag stolt presentera de två yngsta döttrarnas skapelse, sköldpaddan Kurt. Minst lika klatschigt som namn betraktat.

Snösköldpaddan Kurt

Den blåst som härjade i helgen förde först med sig viss kyla men övergick så småningom i regn och plusgrader. Barnen passade på att rulla ihop ett par snöfigurer i trädgården medan vi äldre såg isvallarna växa och i takt med det började vi hasa och tänka på lårbenshalsarna... För övrigt fick ju blåsten ett namn denna gång också, Egon. I klass med Kurt och Knut, tycker jag nog. Som boende på östra sidan är jag en smula tacksam eftersom de oftast västerifrån kommande ovädren hinner bedarra på sin väg över Sveriges landmassa.

Ingen tvekan om vilken sida Egon och hans snö träffade under helgen

De där isvallarna har fortsatt att bygga på sedan i söndags då jag senast var ute och promenerade. Några plusgrader i luften och ordentligt kall jord möts och följden blir smältande snö som omvandlas till blank och mindre rolig is. Jag kan konstatera att det inte ens blir några lunchpromenader under dessa omständigheter.

Stigtomtas snöröjare tillika sandare hämtar smågrus vid depån bredvid vår ICA-affär

Jag är ganska nöjd med mig själv när jag nu sitter vid datorn. Om exakt fyra månader går resan till Gotland. Bokningen gjordes klar igår kväll. Hela familjen inklusive de två äldsta döttrarnas pojkvänner, 8 personer med andra ord, ägnar några dagar i mitten av maj på ön där ute i Östersjön. För en sådan som undertecknad är det nog bästa sättet att slingra sig ur alla eventuella förväntningar på 50-årsfirande. Hoppas jag. Och nu är jag väl vuxen nog att få bestämma sådant själv, eller?

Jag ser fram emot maj men står ut i vintereländet så länge :-)

Nu är det nog bäst att ta ett extravarv i huset för att se om något julpynt glömts kvar. Ska man fira tjugondedag-Knut så ska man göra det ordentligt!

2 kommentarer:

  1. Min uppfartsväg är asfalt/grus och isgata sedan två dagar. Livsfarlig. Till och med Allévägen där det är nyasfalterat var som en enda lång skridskobana. För att inte tala om ett par trottoarer. Gotland i maj har jag aldrig testat, hoppas vädret blir bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vissa gator (både i Stigtomta och i Nyköping) har just nu strängar av centimeterhög is och andra strängar av ren asfalt vilket gör att det är enormt spårigt. Precis som du skriver är det däremot ren, fin och synnerligen hal is på t.ex. gång- och cykelbanor. Där har moder jord försett oss med en rejäl utmaning!

      Nu har jag kanske inte så mycket val om jag vill åka iväg för att hålla mig borta under min födelsedag. Fyller man i mitten av maj så gör man. Jag misstänker att Gotland, precis som många andra ställen i vårt avlånga och vackra land, står i sin absoluta prakt några veckor senare än maj månad. Blir det busväder och regn får vi klä oss därefter. Det enda jag hoppas slippa är hårda vindar när vi ska åka med färjan de drygt tre timmar det tar mellan fastland och ön.

      Jag ska tuta när jag är i Nynäshamn, kanske hör du det ända upp till dina hemtrakter. :-)

      Radera