torsdag 22 januari 2015

Svartvitt utan ansträngning

Tänk att det ändå blivit vinter även för oss. Efter ett och ett halvt dygns försiktigt snöande har vi någon decimeter lätt nysnö som täcker allt. Snösvängen gör ju så gott den kan för att hålla vissa partier asfaltsrena, och det gäller även mig som tar sikte på en andra kväll på raken då snösläden ska fram och betala av sig.



Jag kunde inte låta bli att idag på lunchen, då dagsljuset fortfarande härskade, ge mig ut med kameran. En sak som jag, och flera av mina arbetskamrater, noterat är att det liksom inte finns något att se ute på det gamla flygfältet vid Skavsta. Har man tagit en handfull promenader runt området har man sett allt och det man ser är inte särskilt kul... Jag vet inte vad det är som påverkar detta eftersom jag är van att hemma kring Stigtomta ta samma rundor gång efter gång utan att tröttna.



Nu har i alla fall området fått en ny lyster tack vara den fina nysnön. Ännu ligger flingorna travade uppe på varandra på trädens grenar. Jag skulle kunna dra till med att det faktiskt är vackert. Trots att snö enligt min mening mest är av ondo. Fotografiskt har jag inte hunnit ledsna på snö så här långt denna torftiga vinter. Ombyte förnöjer, heter det ju, och snö är nyhetens behag för oss runt Nyköping.



Jag lånade arbetsgivarens kamera och satte på det lilla 24 mm-objektivet som jag brukar lovorda. Jag vidhåller min ståndpunkt även efter dagens lilla fotorunda. En sak som dock blev mycket tydlig, tack vare de ljusa omgivningarna idag, är att objektivet vinjetterar något alldeles väldigt på fullformatskameran.



Det slog mig att det är ganska skönt att frigöra sig från de egna fotogrejorna ibland. Nu är det kanske en knäpp tanke när man som i mitt fall lånar en bättre kamera än någon av de jag äger själv. Jag menar bara att det blir lite lättare att separera sitt fotograferande från tekniken. Den utrustning jag äger själv har utvärderats, köpts och står på något sätt väldigt "nära" mig och det känns faktiskt hälsosamt att fota med något annat då och då. Jag vet inte om det blir begripligt men det var så tankarna gick där ute i snön idag.



När jag tittade på råfilerna så såg jag en hel rad med redan svartvita bilder. Mycket till färger fanns inte! Det vita var vitt och det mörka var svart eller gick i gråskalor. Lägg därtill den gråmulna himlen (det snöade försiktigt även under lunchen) så är det inte konstigt att valet i dagens kollektion föll på ännu en svartvit utgåva. Undantag är två bilder som jag utan tvekan hittade i omgivningarna där just färgerna stod i skarp kontrast till allt runtomkring.




Bara som kuriosa måste jag visa en bild på det lilla lusthus som Lundbergs Produkter har utanför lagerbyggnaden. En gång centrum i en mässutställning eftersom vi också säljer en del veranda- och utomhusdetaljer. På somrarna är borden och även lusthuset en populär plats för personalen att sitta och frukostfika vid. Tydligen kan lusthuset leva upp till sitt namn och fungera till annat än fika för i somras noterades två personer ta ett mer än hjärtligt farväl av varandra på golvet i huset innan den ene skulle flyga iväg ut i världen med Ryanair. Jo, det skedde under kontorstid, och nej, det var inte någon ur vår personal. Men varsågoda, då.




Vi hörs med stor säkerhet igen, tack för idag!

6 kommentarer:

  1. Översnöade utemöbler är ett bra sätt att hålla koll på snömängden med. Bra start här! Kan ju alltid tvinga ut jobbarkompisarna för en vintersittning med kaffe, skulle bli en kul bild, kanske kan den hänga på kontoret i framtiden...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får nog locka ut dem med semlor eller något liknande i så fall. Tyvärr har jag lämnat en massa fotspår runt utemöblerna. En orörd snöyta är egentligen himla snygg och gör sig bra på bild.

      Radera
  2. Den första bilden är riktigt riktigt snygg och färgklickarna som vägskyltarna utgör, lyser upp mot bakgrunden på ett sätt de inte skulle göra under årets varma dagar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den gamla bränsledepån ute på Skavsta är fortfarande stängslad och låst. De gamla bränsletankarna är flyttade men nu står det istället skrot där som nuvarande flygplatsinnehavare ställt dit.

      De två vägskyltsbilderna är inte fixade med alls (den första är lite, lite beskuren). Jag tyckte det blev intressant med en svartvit bakgrund till de grälla färgerna i skyltarna. Skönt att slippa trixa och fixa för att frilägga en eller ett par motiv i bilderna. :-)

      Radera
  3. Bra jobbat, bild 2 o 4 gillar jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Den lätta snön ligger fortfarande kvar (idag fredag) på kvistar och grenar men tyvärr har inte den utlovade solen brutit igenom. En blå himmel mot den kritvita snön bjuder på kontrastrika och häftiga bilder medan inläggets bilder i mulet väder istället får gå i mjukare gråtoner. Jag kan erkänna att jag inte alls ogillar det mjukare gråa. :-)

      Radera