lördag 10 januari 2015

Väldigt oprövat

När min näst äldsta dotter för en vecka sedan bad mig om en serie bilder som hon skulle kunna använda i sin CV, på sin blogg och i några andra ännu icke påtänkta sammanhang gav hon mig en riktig utmaning. Hon är en riktig träningsmänniska så hon ville ha bilder i en miljö där detta kom fram på bästa sätt. Jag funderade i några dagar och hade uppslag för några olika typer av bilder. Fördelen var att platsen var given, vi skulle vara på min arbetsplats.




Vi började med att plåta mot en vit pappersbakgrund som jag dessutom slog extra blixtljus på.



Sedan gick vi vidare till konferensrummet för att Ida skulle få en bild som var lite stramare.



Vi har ett gym som är inrett med en hel del olika maskiner. Där var platsen för resten av fotograferingen. Jag hade tänkt ut några vinklar och ljussättningar. Dottern kom själv fram till ett par ytterligare varianter vi fotade.







Jag har nu redigerat ett 20-tal bilder till henne i färg. Bilderna här i bloggen har jag valt att konvertera till svartvitt och tycker de funkar rätt okej. Någon större erfarenhet av porträttfoto har jag inte alls så detta var en utmaning och något helt oprövat för min del. Jag hoppas i alla fall att dottern blir nöjd...



Den svartvita konverteringen har jag hanterat lite olika från bild till bild. Troligtvis finns det mer och bättre ingrepp att göra. Jag fotade bilderna med min Canon 5D Mark II och någon av de tre objektiven 85 mm f/1.8, 17-40 mm f/4.0 samt 135 mm f/2.0. Framförallt vill jag ge ett extra plus till Canons billiga 85 mm-objektiv som är skarpt som attan och funkar jättebra till porträttfoto. Jag skippade stativ denna gång och kunde därmed röra mig friare samt lättare hitta vinklar.

Så, det var ett ytterst annorlunda blogginlägg för att komma från mig.

6 kommentarer:

  1. Kul med några bra porträtt. Armhävningsbilden gillar jag skarpt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det smart av dottern att utnyttja möjligheten. (Hon behöver ju inte veta att jag inte är särskilt bekväm med denna typ av fotografering. Å andra sidan är det ett tacksamt objekt för mig att träna porträttfotografering med.)

      Tack, armhävningsbilden blev faktiskt ganska cool. Jag är fortfarande dammig på byxbaken efter att ja halvlegat på rygg för att ta den bilden med mitt 85 mm-objektiv. :-)

      Radera
  2. Åhh, jag känner mig gammal som en dinosaurie när jag tycker att ett CV ska vara stramt, fokusera på kompetenser och bestå av text... ;D
    Jag inser att nuförtiden måste ungdomarna visst göra glassiga reklambroschyer där utseende och presentation är lika viktigt som om du kan något. Det gör mig både ledsen och bekymrad, för det är så stora krav på den här generationen, krav som dessutom är otydliga och ouppnåeliga för så många. Det finns liksom ingen plats att vara stolt för de som inte orkat upp till toppen... Nej vad pessimistisk jag är.
    Hoppas din dotter får stor framgång med sitt CV i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett tips: den lite stramare bilden där hon har blus och sitter vid ett bord kommer att beskäras ytterligare lite hårdare och sitta uppe till höger på en framtida CV.

      I övrigt håller jag med om de nästan oöverstigliga hinder som läggs framför fötterna på den yngre generationen idag. De ska både se bra ut och ha högskolepoäng för vad de än kan jobba med. Chansen till trygghet i form av tillsvidareanställning är ansedd som "omodernt gammalt trams" av många i dagens Sverige. Jo, det är väl inte tänkt att det ska erbjudas möjlighet till eget boende, lån eller liknande för kommande generationer...

      Jag fick chansen att fota något annorlunda och kul och min dotter har en hel del bilder att använda i t.ex. sociala medier och på bloggar. Hon siktar mot jobb, som många andra, inom hälsa och träning. Jag intalar mig att bilderna kan komma till både glädje och nytta.

      Radera
  3. Den första bilden är en riktig höjdare. Riktigt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack tack! Det var en rolig fotosession med syfte att ta en hel del olika sorters bilder. Tusan vet i vilka sammanhang hon tänkt använda dem, men det är inte riktigt min sak att avgöra. Vi plåtade nog i nästan 3 timmar (inkl. upp- och nedplockning av utrustning m.m.)

      Radera