söndag 8 mars 2015

Galen vårdag

Internationella kvinnadagen. Vasaloppet. Plus 14 grader i skuggan. En dag med hög puls, rakt igenom. Att jag sedan var inne i Nyköping redan klockan 07.30, trots att söndagen borde betraktas som vilodag, understryker bara hur hektisk dagen är. Jag hade ärenden och då passade jag naturligtvis på att knäppa några vårbilder men också en liten filmsnutt.



Söndagen började faktiskt med moln och grå himmel. Det trista försvann ganska snart och straxt efter klockan 08.00 tittade solen på oss från en klar himmel. Nyköpingsåns vattenflöde är högt eftersom snöfallet tidigare i veckan nu smält och hittar sin väg ner mot Östersjön.

Alla vattenpartiklar som slås upp efter dammluckorna skapar regnbågar i solskenet

Dagens vårtecken gick att stapla på hög. Trädpollenallergikerna gör bäst i att hålla andan en sån här dag.



I planteringen nedanför Folktandvården på Öster gror lökväxterna för fullt. Små ljusgröna spetsar sticker upp ur den mörkbruna och fuktiga jorden.



Jag gick ner till å-kanten där änderna håller till. De är ju där oavsett årstid, så änderna utgör inget vårtecken. Däremot kan de med lite tur utgöra fina motiv.





På hemvägen från stan åkte jag in på vägen upp mot Skavsta. Även här rinner Nyköpingsån förbi och bara för att ge stöd åt mitt påstående att vattenflödet är rejält just nu presenterat jag de två nedanstående bilderna. I beteshagen går snart kossorna men innan dess bör det nog torka upp en smula. Kor är inte kända för att ha särskilt mycket simhud mellan klövarna.


Raden med alar i den översvämmade hagen är ett känt riktmärke upp mot Skavsta

Jag såg och hörde både tofsvipor och lärkor när jag stod och spanade ut över de översvämmade åkermarkerna. Innan jag kommit hem hade jag sett både en motorcykel och en nässelfjäril. Är inte allt detta vårtecken som räcker och blir över för att bevisa att våren äntligen är kommen?

Ha en fortsatt förträfflig dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar