lördag 7 mars 2015

Hektisk dag på Rosvalla

En lördag i den tidigare delen av mars innebär att utomhussporterna går omlott med inomhussporterna. Det märks tydligt på jätteområdet Rosvalla i Nyköping där konstgräsplanerna omgärdar inomhushallarna. De lokala fotbollslagen skaver runt på plastgräset medan ishockeyn, innebandyn, tennisen m.fl. nöter på under lysrörsarmaturen.


Rosvallas äldsta konstgräsplan

Mitt ärende för dagen inne i centralorten var att besöka Nyköpings Tennisklubb som arrangerade en tävling för barn. Jag hann med en hel del ytterligare under mina drygt två timmar på Rosvalla. Överallt dit jag gick var det full aktivitet utom på A-planens naturgräs som av förklarliga skäl låg orörd framför mina fötter.

Rosvallas A-plan med den nya högstadieskolan Alpha i bakgrunden

Jag for runt ett varv innan jag styrde stegen mot den nybyggda och fina tennishallen. (Den gamla hallen rasade samman under snömassorna för några år sedan vilket innebar ett förkortat liv för ett antal kaniner som befann sig i lokalen den natten eftersom det var kaninutställning under helgen.)

På konstgräsplan B, bakom gummiduddssnöhögarna, pågick ytterligare en träningsmatch

Lördagens väder kan beskrivas som sisådär. Himlen var trist grå och trots plusgraderna så kändes det mycket inbjudande att söka sig inomhus. Alltså blir det ett plus i detta sammanhang till inomhussporterna. Men vänta bara tills värmen och solen kommer, då är längtan till utomhusaktiviteterna den övervägande känslan.

In till Multihallen kom jag inte eftersom dörren som vanligt var låst

För de som egentligen inte vet om de vill hålla på med inomhus- eller utomhussport finns naturligtvis ishockeyn. Inomhus men på is. Najs för den som vill sitta inne och frysa med andra ord. Både i lilla och stora ishallen spelades det ishockey denna lördag.

I lilla hallen spelade Korpen sin ishockey
I stora hallen skulle Nyköpings Hockey Ungdoms ena lag precis börja spela 

Jag knatade runt anläggningen och landade vid den nya tennishallen. Den ligger "bakom" Rosvalla men strategiskt placerad bredvid de äldre utomhustennisbanorna. Nyköpings Tennisklubb har verkligen fått en toppenhall att hålla till i med sin verksamhet.

Nyköpings Tennisklubb har skaffat sig en kanonfin hall

När jag fotat klart tennisen tog jag ett varv till inne i Rosvalla. Tyvärr glömde jag att titta in i den stora bowlinghallen. Dumt, eftersom jag har för mig om att det var tävling där och det dessutom ytterligare betonat vilken bredd på verksamheten det är på Rosvallaområdet. Det finns ytterligare lokaler och utrymmen dit jag också borde ha sökt mig om jag velat vara heltäckande i min berättelse om en marslördag i sportens tecken. Nu stannade det vid att jag fotade en ungdomsmatch i innebandy i den stora inomhushallen. Stigtomta IF:s P03:or mötte Telge SIBK och jag fotade den andra perioden innan jag åkte hem . (Bilder är skickade till en av ledarna i Stigtomta IF som förhoppningsvis lägger upp dem på lagets hemsida så småningom.)

Stigtomta IF i gulsvart mötte rödklädda Telge SIBK

Ja, det var inte mycket till djup i detta inlägg men en sida i loggboken över Rosvallas omfattning en helgdag i mars.

På återhörande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar