söndag 5 april 2015

Ålspånga Säteri

Påskdagen bjöd på en oplanerad utflykt. De två yngsta döttrarna kom på att ridskolan hade öppet hus. Jag har vid ett par tidigare tillfällen visat bilder från Drögsta där Alva ridit. Den verksamheten har nu fått se sig om efter nya lokaler.

Stall och ridhus vid Ålspånga Säteri

Ridskolan hittade plats i Ålspånga Säteri. Längre att åka för oss i Stigtomta men den resan är väl värd besväret en gång i veckan. Drögsta ligger någon kilometer utanför Stigtomta i västlig riktning längst Katrineholmsvägen. Ålspånga ligger ytterligare någon mil bort. Vid Bettna svänger man av mot Flen och några kilometer därefter tar man höger in på en grusväg. Framme.




Påskdagen bjöd på en del ilskna nordanvindar, regn i luften och eländigt kallt och trist. När våren inte kommit igång är det ganska grått och tråkigt ute och jag ser fram emot att åka till Ålspånga Säteri när försommaren inträtt i våra liv. Eller hösten. Eller högsommaren. Eller en snöig vinterdag. Typiskt sörmländskt landskap med en sjö nedanför anläggningen och vackert så att jag nästan knäade...

Ålspånga Säteri
Sjösidan av Ålspånga Säteri



Huvudbyggnaden med sina flyglar och övriga sidobyggnader ser ut att vara mycket väl underhållna. Stall och ridhus ser helt nybyggda ut. Som du förstår passade jag på att fota så mycket jag kunde när döttrarna klappade hästar eller passade på att rida inne i ridhuset.

Två stolta och vackra ardennerhästar finns i stallet, Sabaton och Pixie (son och mor)
Ardennern Pixie har det fint i stallet
Ett mycket fräscht och vackert ridhus
Selfie i spegeln som täcker ena kortsidan av ridhuset

Lovisa ser nöjd ut på hästryggen
Detaljer i stallet
Klocka för hästarna (?) inne i stallet

Jag tog ett varv utomhus också. Handskarna åkte fram illa kvickt i nordanvindarna. Omgivningarna var fina men tyvärr var vädret inte skoj, den jämngrå himlen sabbade lite för de rena landskapsbilderna och precis som jag skrev tidigare så är det kanske inte den vackraste tiden på året just nu. Ännu har det inte blivit grönt.

Litet och välskött hus på säteriets mark
Ytterligare en byggnad vid säteriet, denna låg nere vid sjökanten
En häger kom glidande
Ett gäng tranor cirklade över våra huvuden utan att ta ett enda vingslag

Jag får helt enkelt passa på att åka med döttrarna på fredagseftermiddagarna någon gång då och då. Eftersom det var så pass fint vid säteriet kan jag helt enkelt inte låta bli.

Lovisa och Alva står nöjda mellan ridhuset och stallet vid Ålspånga Säteri

Mot nya äventyr!

2 kommentarer: