torsdag 9 april 2015

Det är ett fantastiskt objektiv!

Jag måste bara uttrycka min glädje över det begagnade 300 mm-objektiv jag köpte för en tid sedan. Kanske har du läst att jag konstaterat att det är för tungt att bära med sig på längre promenader men det är å andra sidan det enda jag hittills upptäckt som är en nackdel med objektivet. Nu har jag testat det i samband med två fotbollsmatcher och jag kan inte vara annat än lyrisk över vad ett 300 mm f/2.8 kan göra för bilderna.

Signe Dirke i IFK Nyköpings vita matchställ samt Frida Gustafsson i Hargs BK:s blåa

Skärpan är klockren på full glugg. Oskärpan är mjuk och fin där man vill ha det så i en sportbild. Fokusmotorn jobbar kvickt som en kobra och missarna är få med de två kameror jag testat objektivet med. Utomhussport fotar jag med fördel med min gamla Canon 1D mark III, men självklart har jag även testat min avsevärt modernare Canon 7D Mark II med objektivet. Den sistnämnda är säkert bättre på allt eftersom det är en modern systemkamera men jag gillar verkligen den nu 8 år gamla trotjänaren.

Julia Svensson, målvakt i Hargs BK når aldrig bollen och 0-1 är ett faktum

Det enda återstående problemet för mig när jag nu fotar fotboll med det fasta 300 mm-objektivet är att jag är så van att använda mitt zoomobjektiv 100-400 mm. Jag har ännu inte hittat lämpliga avstånd där objektivet funkar. När jag använt zoomen har jag lätt kunnat justera för att fånga både det som är nära och längre bort. Flest fel gör jag när spelare och boll kommer för nära mig. Kanske ska jag använda ytterligare en kamera och sätta dit 70-200 mm-objektivet för att klara av händelser i min närhet. Jag kommer säkert att göra det men vill träna ytterligare på att förstå 300 mm-objektivet först.

Du hittar ett bildgalleri från DM-matchen i tisdags mellan IFK Nyköping och Hargs BK här. IFK Nyköping vann med 9-0 och gick därmed vidare till semifinal. Jag har även skrivit ett blogginlägg om matchen som du kommer till här.

Over and out

2 kommentarer:

  1. Mycket fina fotbollsbilder men även dom andra.Jättebra.

    MVH Anders Gustavsson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket Anders! Jag kan inte annat än vara nöjd med mitt begagnat-köp. En investering i ett par telekonvertrar så småningom kommer att öka på användningsområdet ytterligare. Hoppas jag... :-)

      Radera