söndag 19 april 2015

Söndagspromenad i finväder

En hektisk helg lider mot sitt slut. Och det kommer åtskilliga fler att bocka av i kalendern framöver. Efter en söndag med sportbloggande och gräsmatteräfsning kunde jag äntligen komma ut på en runda när klockan var 18.30. Ett fint och mjukt ljus tackar man inte nej till och macro-objektivet monterades på kameran.




Jag gick Salingerundan. Inte för att jag egentligen ville utan för att den sista av frågorna i motionstävlingen nu är uppsatt. Måste ju lösas. Inget ont om vad som finns längst vägen när man passerar Stora Ramshult, Salinge, Tallstugan, Varväng och Starrlösa men har jag möjlighet så vill jag gärna variera mina promenader och då är svängen förbi strutsfarmen och skroten en gnutta mer intressant. Och tar ungefär lika lång tid att gå.

Motionerande par med hund samt Salinge i bakgrunden
Vårsådd

Värmen har under dagen kommit till oss. På sena eftermiddagen var det åtminstone 15 grader varmt i skuggan. Plötsligt kändes det varmt i luften (inte bara i solen). Den kommande veckan lär värmen hålla i sig men frågan är om den sträcker sig över nästa helg. Jag vore mer än tacksam om så kunde ske eftersom det blir en utomhushelg. Flugfiske, träningsläger och Kolmårdenbesök står då på schemat.




Jag noterade att det är mycket som knoppar, blommar och växer just nu. Björkarna i skyddat söderläge har musöron och därmed har även en mängd andra lövträd börjat spricka upp. Diverse låga växter tar fart och det kommer knappast att sakta in av den anlända värmen.





Innan jag hunnit hem hade solen nästan gått ner. Det innebar att den tibast som växte i skuggan av hasselsnåren i kanten av TGOJ-banan var helt i skugga. Synd, de är väldigt vackra när de blommar på bladlösa kvistar. Om än giftiga.

Tibast

De sista solstrålarna hittade ner på en gren och det får bli dagens sista bild. Jag filmade lite under eftermiddagen också men det är ett projekt under utveckling. Någon gång ska jag väl begripa mig på den stora skillnaden i att berätta med stillbilder kontra rörligt format. Nu har jag i alla fall köpt en extern mikrofon att sätta uppe på kameran (i blixtfästet) och slipper den överkänsliga inbyggda kameramikrofonen.



Nu hoppas vi på en spännande ny vecka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar