fredag 29 maj 2015

Gotland - Konst-igt

Gotlandsresan i mitten av maj 2015 var ett direkt resultat av mitt eget önskemål att fira min 50-årsdag i lugn och ro. Nu var jag långt ifrån ensam på resan eftersom hela familjen, totalt 8 personer, gjorde trippen tillsammans. Vi bodde innanför Ringmuren på Strand Hotel i Visby och ägnade ett par dagar åt utflykter på ön men också en och en halv dag i Visby.
Jag har samlat ihop mina bilder från resan i olika teman. Du kommer att få ta del av sju vitt skilda kategorier och min förhoppning är att bilderna kan stå för sig själva och ge dig som betraktare någonting i utbyte mot den tid det tar för dig att titta på dem. Ett större bildgalleri finns också med blandade bilder där framförallt familjemedlemmarna dyker upp både här och där.


Konst-igt

Frågan jag själv ställer mig nu när jag publicerar de sista bilderna från Gotlandsresan är om det är bottenskrapet. Eller handlar det om bilder som är svårkategoriserade utifrån de övriga teman jag haft. Töjer jag på begreppet konst så kanske jag tagit ut svängarna lite extra på en eller annan av de bilder som nu följer.

Med fisheye-objektivet liggandes vid foten av den stora rauken vid Langhammar

Det har varit roligt att presentera Gotlandsbilder de senaste två veckorna här på bloggen. Med tiden kommer ändå bilderna i det stora bildgalleriet att vara mig närmast hjärtat. Det är där mitt resesällskap förekommer på bilderna och det var främst tack vare dem resan blev så lyckad och minnesvärd.

Den trasiga ekan vid Helgumannens fiskeläge lockade
Fotoutmaning på Fårö

Eftersom vi var vid Helgumannens fiskeläge på Fårö under flera timmar hann jag mellan kubbkasten ta in omgivningarna ordentligt. Och även vid en snabbvisit är den platsen magisk på sitt sätt. Här finns något speciellt och jag skulle tro att även i storm och ösregn lever mystiken på platsen.

Några av fiskebodarna vid Helgumannens fiskeläge

En liten tistel som kämpat för sitt liv på den steniga marken
Svartkämpar kastar sina skuggor mot fiskebodens vägg vid Helgumannens fiskeläge

Innan vi lämnade Fårö åkte vi till raukarna vid Digershuvud. Kalkstensberggrunden söker sig ovanligt långt ut mot vattnet och i de vattenfyllda håligheterna plockade jag nästa motiv. I det skarpa solskenet blev något så enkelt som sjögräs intressant.



Bland alla Dodge Vipers utanför Lummelundagrottan hittade jag följande två motiv. Bilarna i sig har tilltalande former och de osar attityd lång väg. Som om inte det räcker hade ett par av bilarna en något kaxig bakrutetext till en annan amerikansk kultbil.

Rejäl vinge för att behålla lite av greppet på bakhjulen i höga hastigheter
Dodge Viper med kaxig attityd (GUL BIL, by the way)

Resten av motiven i detta slutinlägg är hämtade från Visby. Vi tillbringade onekligen en del tid där. Och det gjorde andra än oss också. T.ex. gräsänderna.

Lilla Strandporten fick se en and klafsa rakt över stenläggningen
I en blomplantering ruvade denna and i sitt rede

En välbesökt plats vid Visby Ringmur för alla bröllopspar torde vara Kärleksporten. Den ligger i anslutning till Botaniska trädgården och även lördagen den 16:e maj var ett följe där samt en fotograf för att föreviga de lyckliga tu. Bättre dag än min 50-årsdag att gifta sig på kan man väl inte välja...? ;-) Själva vigseln förrättades dessutom inne i S:t Lars kyrkoruin. Vilka sympatiska och kloka människor!

Kärleksporten i Visby

I Almedalen har nutidspolitiken ett starkt fäste. Ett monument finns där till minne av Olof Palme som mer eller mindre tvingades hålla ett tal där 1968 i egenskap av utbildningsminister, socialdemokrat och sommarboende gotlänning. Där började det som idag kallas Almedalsveckan.

Monument i Almedalen

På min promenad i de södra delarna av Visby kommer de tre följande motiven. Hansastadens gavlar och nockar är typiska men också tornet med den döda murgrönan. Den gäckande lövsångaren (?) inne i busken fick mig att stå stilla i 5 minuter och vänta på att den skulle hoppa fram ur grenverket och visa någonting värt att fotografera. Jag lyckades nästan. Men bara nästan.

Husgavlar i Visby
Död murgröna på Ringmurens torn
Lövsångaren (?) var inte samarbetsvillig men sugen på att sjunga (och hoppa)

Den allra sista bilden får bli en selfie. Veckan efter hemkomsten från Gotland fick jag en selfiepinne i present av fotbollstjejerna i laget, men den hade jag ju inte till hands när jag som bäst behövde den. Bilden är tagen i Best Western Strand Hotels foajé.

"Lasse 50 år" står det på min illgröna t-shirt. Tack för den presenten...

Jag tackar för tålamodet. Är inte Gotlandsbilder din typ av motiv har det onekligen varit en ökenvandring de senaste två veckorna här på bloggen. Nu kan vi förhoppningsvis se saker och ting gå tillbaka till gamla mönster, spår och vanor.

Tjaba, vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar