fredag 1 maj 2015

Månadens bild: Maj

Vi har nu kommit fram till den månad som ligger mig allra varmast om hjärtat av årets alla månader. Om man kan och får ha favoriter. Maj är då övergången sker mellan vårens uppvaknande och sommarens fyllighet. Ingången av maj är kanske som i år, nyutsprungen grönska, och fortsätter sedan med en livsglädje och växtkraft av sällan skådat slag. Naturen bjuder verkligen till i maj månad, åtminstone om man som jag bor i Södermanland.

Den bild jag valt ut är från slutet av maj 2014, närmare bestämt den 26:e. Motivet är hämtat från kohagen vid Skillra, straxt nedanför Prästgården och med Stigtomta kyrka som fond. För mig ett typiskt utsnitt av svensk landsbygd och en av många platser där jag trivs.

Maj

Det är inte bara det lättbegripliga motivet som gör bilden utan även det mjuka kvällsljuset. Kontrasterna är långt ifrån hårda och himlen bjuder på mjuka och behagligt tonade molnformationer. Tycker jag.

Bilden är tagen med Canon 5D Mark II samt objektivet Canon EF 100 mm f/2.8 Macro USM. Inställningarna är ISO 400, bländare f/2.8 och slutartiden 1/1600 s. Jag har beskurit bilden lite grann i efterbehandlingen för att få bort en av kohagens stolpar i nedre högra hörnet.

4 kommentarer:

  1. Väldig fin bild, när jag tänker efter så är nog maj månad min favorit också, all den där grönskan är svår at bli mätt på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Hungern" efter frodig grönska bidrar säkert till att vi uppskattar övergången till försommar. I maj och en bit in i juni är allt fräscht, högsommaren gör sedan att det blommar och torkar ut. Men jag badar i och för sig inte så gärna i maj... ;-)

      Radera
  2. En fantastiskt fin bild Lasse!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Stämningen andas sörmländsk sommarkväll och det räcker ganska långt för mig :-)

      Radera