söndag 31 maj 2015

Och swosch så var maj förbi

Jag förstod att maj skulle gå fort. Mycket har stått på schemat och dagarna utan planerade aktiviteter har varit få. Nu kommer juni, alltså första sommarmånaden, och den kommer att bli ännu värre. Jag vet.

Hemma blommar gräslöken för fullt

Nu har jag lyckligtvis haft en Gotlandsresa att mjölka bilder av de senaste två veckorna. Det har varit tur för annars skulle jag bara ha haft bilder från tre tillfällen att visa under denna period. Dagens blogginlägg innehåller bilder tagna den 22:a maj. Det var ett tag sedan...

Nyutslagna bondsyrener är gamla nyheter i slutet av maj

Sedan ett par veckor är den dominerande färgen i naturen gul. Det beror inte bara på att jordbrukarnas rapsfält böljar djupgula bredvid vägarna. Maskrosornas tid har också varit. Den där första stora blomningen på våren då precis varenda maskros får för sig att blomma. De har i skrivande stund redan hunnit blomma ut. De har bråttom, de där maskrosorna.

Maskrosornas tid har redan passerat

Min runda fredagen den 22:a maj tog mig förbi gården Skillra och där kunde jag stifta bekantskap med årets nya besättning i beteshagen. Kalvarna är så där charmigt nyfikna och kommer nära så fort man kommer gående på grusvägen. Sist i karavanen lommar den äldre kossan som verkar vara med för att hålla lugn och ordning på flocken av ungdjur.

De unga nötdjuren är mycket nyfikna
Mu
Utstirrad
Nr 7753

Jag vill minnas att promenaden på fredagseftermiddagen runt Skillra och vidare förbi skroten och strutsfarmen var både varm och behaglig. Efter det har vädret varit minst sagt tveksam. Årets maj har sannerligen varit svår att gilla ur ett väderperspektiv. Blåsig, kall och nederbördsrik. En fördel är att det som annars hunnit blomma ut när maj är slut är en smula senarelagt. Och sommar lär det bli ändå.

Vårsådden gror framför Stigtomta kyrka
I bakgrunden ser vi Stora Ramshult

Jag ska bjuda på ytterligare ett par inlägg med bilder tagna i maj men det får bli när vi kommit in i juni. Om det blir som jag misstänker kommer jag knappt att hinna fota något den kommande månaden så det är nog en himla tur att jag har några bilder i reserv.

Over and out

4 kommentarer:

  1. Alltid fint med bilder på kossor. Jag cyklade ner till en liten gård i Tungelsta för ett tag sedan och blev lite besviken när det var tomt på ängen. Kosläppet på Berga missade jag också , det var minst tretusen personer där. Bra tänkt på vårsåddsbilden. Låter som du har en stressig månad framför dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag stämde av dessa unga kossors nyfikenhet med en jobbarkompis som också bor i Stigtomta. Hon kunde bekräfta att de är precis så nyfikna som jag uppfattat det. Särskilt på hennes hund... Jag kan inte minnas att jag varit på något kosläpp, och precis som du beskriver är det tusentals som åker till de större gårdarna som annonserat om sina kosläpp. Hmmm, lite märkligt i min värld att detta blivit en attraktion även om jag förstår kossornas glädje att bli utsläppta på grönbetet efter en lång och mörk vinter inomhus.

      Jag försöker göra en sak i taget av det som måste vara klart innan studentfirandet i huset. Sedan ska det varvas med fotbollsträningar och matcher för de två yngsta döttrarna, en fotbollsskola, en fotbollscup (3 -dagars) och ett stort antal födelsedagar för de närmaste i släkten. Jag kan inte så mycket göra mer än go-with-the-flow. :-)

      Radera
  2. Underbara somriga bilder.
    Tack för titten! /Bea

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är en inspirerande tid ute i naturen just nu och jag önskar att jag hade mer tid att njuta av det. Tiden från maj fram till midsommar är underbar men vädret i år har inte riktigt bjudit till... :-)

      Radera