måndag 27 juli 2015

Stenshuvud Nationalpark och Borrby

Att få besöka Österlen i Skåne har varit en önskan hos mig i några år. Nu blev det av och en vecka av familjens sommarsemester 2015 (18-25:e juli) spenderades i sydöstra hörnet av Sverige. I några blogginlägg kommer jag att visa ett urval av bilder från vad vi hann med att se på Österlen.
Till vår hjälp att plocka ut utflyktsmål under veckan använde vi en 10-i-topp-lista från ArrivalGuides som delades ut digitalt i samband med husbokningen. En slags bucketlist för oss turister. Av listans alla punkter klarade vi av alla utom en, vilket väl är OK?! (Några av punkterna hade vi garanterat tagit även utan listan.)
I fotoryggsäcken hade jag min Canon 5D Mark II samt objektiven 17-40 mm/4, 50 mm/1.4, 100 mm/2.8 (macro) samt telezoomen 100-400 mm.


Dag 2

Söndagen den 19/7 visade sig bli en gråmulen dag. Dock slapp vi nederbörd och det underlättar naturligtvis en hel del. För att försäkra mig om att hinna med de på förhand prioriterade målen under Österlen-vistelsen gjorde familjen sitt besök vid Stenshuvud Nationalpark. Mulet eller inte, vackert och intressant var det!

Nationalparksbesöket blev spännande redan på parkeringen. Här en Citroen Dyane med galvad plåt och ingen lack.

För oss som varit vid Stendörren känner vi igen Naturum. En byggnad med ett innehåll som förklarar naturen där utanför i naturreservatet. Pedagogiskt och barnanpassat men också lämpligt för oss vuxna som inte riktigt vill erkänna att vi inte har full koll på naturläget. Givetvis var Stenshuvuds eget Naturum mycket lärorikt!

Ingången till en god kunskapskälla
Början på promenadlederna vid Stenshuvud

Naturum vid Stenshuvud ligger centralt i nationalparken. Vi hade höjden Stenshuvud norr om oss och vältrampade stigar ledde upp mot de toppar som berget hade och där man hade en fantastisk utsikt längst kusten, både söderut och norrut. (Vid ett senare tillfälle var vi i den norra kanten av nationalparken då vi besökte Kiviks Musteri.) Mestadels gick vi i bokskog runt Stenshuvud och det är ju så vackert och ovant för oss sörmlänningar.

Utsiktsplats vid en av Stenshuvuds toppar
Utsikten söderut vid Stenshuvud
Den lövträdsklädda dalgången innanför Stenshuvud

Gissa om jag skulle vilja stå på toppen av Stenshuvud och titta ut över bokskogen en höstdag då alla bokträd slagit om till höstskrud. Det vore något och får mig att vilja tillbaka dit någon gång i framtiden.

När vi gått tillbaka till Naturum och bilparkeringen plockade vi med oss matsäcken och gick ner till stranden. Givetvis en förträffligt fin sandstrand och där bjöds vi även på synen av ett litet fiskeläge som var precis så idylliskt som man kan önska.

Fiskeläge vid Stenshuvud

Jag plockade fram macro-objektivet och fotade både detaljer på fiskeläget och vad som fanns längst marken. Sandhedarna och den kustnära floran som växer där är också annorlunda mot vad jag ser till vardags hemma i Stigtomta.

Österlen-humla

Vi hade kunnat vara kvar länge och strövat runt Stenshuvud men någonstans får man avväga var gränsen för det egna intresset versus barnens tålamod går. Den sena eftermiddagen ägnades istället åt en promenad i Borrby där vi hade vårt hyrda hus.

En helt vanlig mexitegelvilla i Borrby. Där bodde vi under veckan.

Borrby hade en del intressant att titta på och upptäcka. Inte lika charmigt som flera andra mindre orter vi åkte igenom på Österlens inlandsområde men ändå sevärt. Många av orterna slår mynt av sin Österlen-koppling och kallar sig "centrum av Österlen", "hjärtat av Österlen" m.m. Borrby tror jag har en stark koppling till antikvariat och som kuriosa kan jag nämna en bokhandel som kallade sig Hundörat vilket jag tycker är lite underfundigt.

Röda tegelhus fanns det gott om på Österlen. För mig liknar det järnvägsstationer men det är bostadshus.

Om vår hyrda villa mest påminde om en tidskapsel från 70-talet kanske det är bland det mest trendiga just nu? Eller är det hela Borrby som lever i den tidsepoken? En butik längre ner på Köpmangatan signalerade med sitt skyltfönster att 70-talet var retro. Eller kanske de inte orkat skifta skyltning sedan dess?

Färgglad plast från oljekrisens 70-tal

När vi åkte genom Borrby på ankomstdagen såg vi en silo (?) som stack ut. Det gjorde den tack vare fasadmålningen som jag förstod hade gjorts av en grupp från Malmö. Jag tycker den är hur snygg som helst och bättre än enfärgad korrugerad plåt alla dagar i veckan.

Fasadkonst i Borrby

Dagens svartvita bild är hämtad i kanten av en lekpark nedanför kyrkan i Borrby. Ett motiv som passade i svartvitt utförande även om rost är väldigt vacker i färg också. För övrigt ett intressant konstverk som får tummen upp från mitt håll.

Borrby-konst i min svartvita tolkning

Jag har lagt upp ytterligare bilder från Stenshuvuds Nationalpark och gatufotografier från Borrby på Flickr. Du hittar albumet här.

Jag återkommer med fortsatta Österlen-inlägg den närmaste tiden. Närmast på tur är ett Ystadsbesök och den finaste sandstranden jag varit på, Sandhammaren.

2 kommentarer:

  1. Jag brukar säga korrumperad plåt. Väldigt häftiga målningar. 70-talet går igen lite överallt. Vi som var med då har väl lite svårt att förstå hajpen...

    Tegelkåken ser precis ut som ett stationshus. Det var min första tanke. Det skulle som du säger vara fint att se dalgången i höstskrud.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Plåt kanske kan vara korrupt, det är en egenskap jag inte tidigare satt i samband med metall... :-)

      Jag hörde en "local" prata med några andra turister om väggmålningarna och det var tydligen så att man lockat till sig någon grupp med duktiga färgburkshanterare från Malmö. Byggnaden stod centralt i lilla Borrby så det var nog väl investerade slantar till det projektet.

      Lite här och var på Österlen stod det fina bostadshus i rött tegel. För mig är materialvalet och byggnadsstilen starkt förknippat med just järnvägsstationer. Inte bara i Nyköping ser den byggnaden ut precis så här. Snyggt, hur som helst.

      Radera