tisdag 28 juli 2015

Ystad och Sandhammaren

Att få besöka Österlen i Skåne har varit en önskan hos mig i några år. Nu blev det av och en vecka av familjens sommarsemester 2015 (18-25:e juli) spenderades i sydöstra hörnet av Sverige. I några blogginlägg kommer jag att visa ett urval av bilder från vad vi hann med att se på Österlen.
Till vår hjälp att plocka ut utflyktsmål under veckan använde vi en 10-i-topp-lista från ArrivalGuides som delades ut digitalt i samband med husbokningen. En slags bucketlist för oss turister. Av listans alla punkter klarade vi av alla utom en, vilket väl är OK?! (Några av punkterna hade vi garanterat tagit även utan listan.)
I fotoryggsäcken hade jag min Canon 5D Mark II samt objektiven 17-40 mm/4, 50 mm/1.4, 100 mm/2.8 (macro) samt telezoomen 100-400 mm.

Dag 3

Sedan senaste besöket i medeltidsstaden Visby i mitten av maj har jag känt en molande förnimmelse i mitt undermedvetna som lockar och pockar. Förvisso är nästa Visby-besök endast dagar bort men under Skåne-besöket stillades en del av medeltidshungern i samband med besöket i Wallander-staden Ystad. Staden håller cirka 300 gamla korsvirkeshus, ett kloster m.m. och har sina historiska rötter så långt tillbaka som medeltiden. Deckar-genren ger jag inte mycket för så Wallander-referensen säger mig inte särskilt mycket men kanske har du lättare att relatera till staden då denna koppling görs?

Torg i Ystad
Stockrosor framför korsvirkeshusens fasader i Ystad

Jag är inte mycket för städer. Affärer, näringsidkare och folk överallt. Ystad har sin charm som kanske lindrar en smula men till syvende och sist är det en stad. Vi åt i alla fall en god lunch på en överfull thai-restaurang och det var ett fall framåt för vår 12-åring som tidigare i sitt liv vägrat att sätta sina fötter på dylika etablissemang.

Ett kyrkbesök lurade jag på ungarna. Här interiören från kyrkan i Ystad.
"Nära turist-katastrof i chockmöte mellan Tuff-tuff-tåg och gammal brandbil."

Jag fick gott om tid att titta på andra turister när jag i omgångar fick stå och vänta på övriga familjemedlemmarna utanför några butiker. Totalt ett par timmar, faktiskt. Förstår inte vad de letar efter, om man inte vet vad man ska ha går man inte in i en affär. Capice.

Väldigt Ystad-igt

Klostret i Ystad grundades 1267 och innehåller idag ett stadsmuseum. Området runt klostret var väldigt fint och där fanns både örtträdgård och rosor. En plats där kameran kom till pass och motiven staplades på varandra.

Klostret i Ystad
Byggnad vid Ystads kloster

Som synes på bilderna från Ystad var vädret sisådär när vi var där under måndagen. Grå himmel utan synliga molnkanter är sällan roligt på bild då det ser utfrätt och tråkigt ut. Tyvärr var det inte mycket bättre när vi släntrade ner till småbåtshamnen. Det fanns mycket att fota även i hamnområdet. Kallbadhuset blåste iväg med en storm i början av 1900-talet. Längst den pir där badhuset en gång låg är det nu tänkt att ännu en gång uppföra en badanläggning. Många privatpersoner har varit med och sponsrat och vi får hoppas och tro att projektet kommer "i hamn".

Längst en av hamnens pirar hade en fin brygga med bänkar byggts

Till vår lycka sprack molnen upp när kvällen närmade sig. Vi styrde vår kosa tillbaka mot Borrby och vid Sveriges sydöstra hörn gjorde vi ett stopp som ingen av oss ångrar. Sandhammaren är området med stort O och där finns en kuststräcka med en sandstrand som senast 2012 utsågs till landets bästa. Sanddynerna, strandens omfång och omgivningarna är helt makalösa. Uppe på detta stod en mycket intressant gammal fyr något hundratal meter in på fastlandet för att förhindra fartyg att förlisa på de grunda sandreven ute till havs. Fyren kanske gjort nytta för dessförinnan har många skepp förlist där utanför.

Sanddynerna vid Sandhammaren är vidsträckta
På måndagskvällen var den stora stranden tämligen folktom
Det uppsprickande molntäcket erbjöd bra fotoförutsättningar

Medan hustrun och barnen höll sig hyfsat stationära på stranden gick jag långt åt båda håll från punkten där vi kom ner till stranden. Hur långt jag än gick syntes inget slut på stranden. Vid platsen där vi parkerade bilen finns toaletter, kiosk och lite bekvämligheter. Att många åker den vägen ner till stranden vid vackert väder avslöjade skyltarna om parkeringsförbud på den smala landsvägen. Vi passade under onsdagen på att sola och bada när vädret var toppen och då kan jag intyga att det var mer än stora problem för många besökare att hitta plats bilarna.

Spår i sanden
Avtryck
En skrattmås som antingen varit kissnödig eller steppat en stund på stranden

När solen nästan hunnit gå ner bakom horisonten gick vi till fyren för att titta till den för mig udda konstruktionen. Tavlor berättade vad vi hade framför oss och vilka problem sjöfarten haft utanför Sandhammaren genom åren.

Informationstavla vid Sandhammarens fyr
Sandhammarens fyr i kvällssolens sista strålar

Jag tycker att jag fick ihop ett ganska starkt bildgalleri från måndagen på Österlen. Du hittar bilder från Ystad och Sandhammaren HÄR.

Härnäst kommer en mycket innehållsrik tisdag då visserligen halva dagen regnade bort men som slutligen innebar fyra olika sevärdheter som alla kom högt på minneslistan när vi nu återvänt hem till Södermanland igen. Håll utkik här i bloggen så får du veta mer inom någon dag!

1. Ystad och Sandhammaren har jag många fina minnen från. Vi har tillbringat många semesterveckor där. Dina bilder får en att längta tillbaka.
    Härligt

1. Kul att jag kunnat göra platserna någorlunda rättvisa. Jag är tyvärr ingen Skåne-konnässör, blott ett tidigare besök som mer liknade en genomresa, men får nog påstå att det är en landsände som verkligen har sin charm och lockelses. En varmare sommar än denna är det säkerligen ett badparadis också.

2. Förstod jag väl....kanonbilder och en välformulerad text. Jäklars så fint det är i dessa trakter. Har varit där några gånger men blir säkert fler gånger.

1. Tack Björn! Jag hade kanske hoppats på varmare och stadigare sommarväder, mest för barnens skull, men som tur var fick vi vår baddag på resan då vi under onsdagen ägnade flera timmar åt sol och bad just vid Sandhammaren. Jag har börjat fjälla nu... Tyvärr så kallt i vattnet att det gjorde ont i benen att försöka doppa sig.

Nog kan jag tänka mig återbesök i denna avlägsna landsände. Absolut värt timmarna det tar för att komma dit!