måndag 13 juli 2015

Yttervarv inne i byn

Så kom kvällen på första semesterdagen. Behovet av att komma ut en sväng och röra på benen sammanföll lägligt med att den beställda klubboverallen fanns att hämta på Loftet (Stigtomta IF:s klubblokal). Jag brukar orera över att mitt trivselväder är 18 grader (plus) och mulet. Huvuddelen av måndagen var mulen, t.o.m. lite duggregn mitt på dagen, men banne mig om det inte var ett par grader kallare än min önsketemperatur. 16 plusgrader den 13:e juli... Say what?!?



Dagens stora ansträngning blev hämtningen av ett större postpaket inne i Nyköping på Postnords terminal. Den förbaskade kaninburen skulle monteras också. Var finns alla entusiastiska djurägare i familjen när sådana moment ska genomföras? Va?



En transportskada lagades med superlim och efter att jag fått isär mina egna fingrar igen så kunde jag slutföra monteringen. Buren blev stadig nog för en noshörning om jag får säga det själv. Ingenting blev fastskruvat i uteplatsens golv heller. Ett ovanligt lyckat monteringsarbete för att komma ur mina händer.



Lite småtjurig över det minst sagt återhållsamma vädret satte jag mig vid mitt TV-spel. Tänkte spela ett av favoritspelen. Klockan var då ca 15 och jag kan konstatera att mitt Playstation 3 fortfarande (vid 21-tiden) håller på att uppdatera sig med kompletterande filer till Gran Turismo 6 som jag försökte starta. Låt gå för att det var 1,5 år sedan jag senast spelade men så mycket uppdateringar borde det väl inte hinna komma på den tiden? Så mycket tid har jag i vardagen för TV-spelande, tydligen.



Jag valde att gå ett varv runt Stigtomta. För omväxlingsskull höll jag mig inne i samhället men valde att "slicka kanterna". På så sätt kom jag bl.a. förbi den s.k. Skolskogen som ligger i anslutning till Stigtomtas låg- och mellanstadieskola. Det heter väl inte ens så nu för tiden.

Stigtomtas kyrka till vänster och Kyrkbyn till höger


Innan jag klev in på Loftet för att hämta ut träningsoverallen valde jag att skifta objektiv på kameran. Från macro till ett nästintill bortglömt objektiv i hyllan. Mitt Canon EF 28 mm/2.8-objektiv. Det är av en äldre konstruktion vilket i Canon-sammanhang innebär att objektivet bl.a. saknar USM-motor. Det knarrar och knastrar när det söker sig ram till rätt fokuspunkt så sakteliga. Nåja, hyfsat vidvinkligt på fullformatskameran och vem mår inte bra av att dammas av då och då?



Från Loftet genade jag lite för att komma mot fotbollsplanen vid Parken. Jag gick förbi den gamla trädgårdshandeln som bröderna Jönsson hade tills för snart 14 år sedan. Växthusen är nu nedmonterade och inte mycket ser ut som det gjorde när vi flyttade ut till Stigtomta 1993. Det var alltid trevligt att kliva in hos dem för att köpa en bukett blommor. En svunnen tid som inte kommer tillbaka.

Av trädgårdshandeln finns inte mycket kvar längre

Jag samlar ihop tankarna och laddar för en ny dag. Vad den ska innehålla? Kanske reparation av kaninburen. Vem vet, kaniner är ju robusta små djur.

4 kommentarer:

  1. Lite tråkigt med de försvunna växthusen. Samma sak där jag bor. men vi har förstås havt mer än etthundra handelsträdgårdar i Tungelsta! Gillar bilderna på kyrkan. Jag tog ett par bilder på humlor idag, men tycker att dom är ganska så svårfotograferade. Ingen YouTube-video på den nya monteringen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tungelsta verkar vara rena rama växt-paradiset. Många handelsträdgårdar! Stigtomta har haft några stycken och den jag nu fotat är mig veterligen den som senast fanns.

      Tanken föresvävade mig att göra en unboxing och monteringsvideo på kaninburen också. Men sedan slog jag de tankarna ur hågen. Kändes som "det var gjort" på något sätt. Vill inte fastna i ett unboxing-fack ;-)

      Radera
  2. Det bör inte ta så lång tid att uppdatera spelet, kolla anlutningen till internet för att se till att inget strular där.

    // Jimmy - AlltOmPlaystation.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, internet-anslutningen är ganska stabil (så stabil ett ADSL på 24 mbit/s nu kan sägas vara). Skit samma, jag orkade aldrig spela när väl allt var uppdaterat och det dröjer säkert 1,5 år innan jag startar min Playstation-konsol härnäst... Det finns onekligen roligare och viktigare saker att göra i livet än att hänga framför teven ;-)

      Radera