söndag 23 augusti 2015

Mässbesök i Älvsjö

Med stort bestyr kategoriserade jag detta inlägg under etiketten "inredning". Det faller innehållsmässigt helt utanför de fotografiska ramar jag har här i bloggen. Nästan. Kopplingen återfinns i fototekniken.



Jag åkte i fredags till Älvsjö för att besöka Formex-mässan tillsammans med ett par kollegor. I ryggsäcken packade jag också ner arbetsgivarens kamera, en Canon 5D Mark III och 50- samt 24 mm-objektiven. Vi skulle spana in trender, färger & former och det sätt som utställarna kommunicerar.




Mässan bjöd på en allsköns massa prylar. På tog för mycket småpryttlar för att riktigt tilltala mig. Återigen var det inte grejorna i sig som lockade mig eller kollegorna till Formex-mässan. Vi tangerar mässinnehållet i vår bransch men säljer själva grejor som i regel ska monteras i golv, tak eller vägg.



Jag gick runt och knäppte bilder lite slumpmässigt. Det är en fröjd att jobba med 5D Mark III då den sätter skärpan så mycket säkrare och snabbare än min egen Mark II. Jag valde att fota i jpg, bilderna skulle ju inte leda till något annat än påminnelser för vad vi såg på mässan, och oftast hade jag ISO på 1600. Funkade över förväntan när jag senare såg slutresultatet på datorskärmen.



Jag laddar för att åka till Älvsjö-mässan senare i höst. Jag hoppas i alla fall på att kunna besöka fotomässan då, precis som ifjol. Nej, jag vill inte ha med mig kameran då eftersom jag anser att man inte behöver signalera fotointresserad tydligare än att faktiskt fysiskt närvara på fotomässan...



Vi hann med ett par föreläsningar på Formex-mässan också. Intressant. Lite kul att lyssna på Trendensers Frida Ramstedt, en inredningsbloggare som är att betrakta som en gigant inom området och som har ett samarbete med min arbetsgivare detta år. Hon förelästa om Instagram-användande ur ett företagsperspektiv och det passade mina öron perfekt.



Ska jag vara lite trendkänslig kan jag faktiskt tilltalas av rådande strömningar. Den skandinaviska designen är helt OK och de hetaste färgskalorna just nu är återhållsamma och naturnära. Sånt gillar jag :-)



Jag insåg att jag glömt att publicera "Månadens bild" nu i augusti. Hur svårt kan det vara? Jag ber om ursäkt för slirandet och återkommer med det innan månaden är slut. Hoppas jag.

Ha en fantastik augustivecka, snart är månaden slut.

2 kommentarer:

  1. Härlig bokeh bakom den sjuarmade ljusstaken. Mässor är inte riktigt min grej. Lite panikartat och en jäkla trängsel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. På bilden ovanför "bokehbilden" ser man det som gav alla små oskarpa ljuspluttar. När jag såg härvan med lampor var jag bara tvungen att gå fram och leta upp något att placera i förgrunden för att testa en bild. En sjuarmad ljusstake är inte det mest märkvärdiga motivet men det var vad som stod där...

      Jag håller med, mässor är inte lätt att ta in. Hjärnan blir fort mättad och man får liksom aldrig någon ro att sätta sig in i någonting särskilt. Föredrag eller seminarier kan dock vara värda att lyssna på i dessa sammanhang, i alla fall tyckte jag det under fjolårets fotomässa och Instagram-föreläsningen av Frida Ramstedt var också bra på årets Formex-mässa.

      Radera