tisdag 18 augusti 2015

Mer vardagsnära igen

Från semesteraktiviteter till mer vardaglig lunk. De närmaste månaderna är dock väldigt fulltecknade av vardags-lunk-aktiviteter, framförallt fotbollsrelaterade, och almanackans helger är helt fullklottrade med tider och ortsnamn där det ska spelas flickfotboll. Utöver detta vill jag hinna med en del sportbevakningar. Tiden till fots ute i naturen, med kameran hängandes runt nacken, känns knapp. Nåja, allt har sin tid.



Bilderna i dagens inlägg är tagna i förra veckan då jag en kväll tillbringade någon timme vid badplatsen Kisäng. De två yngsta döttrarna följde glatt med för att bada, vi har äntligen fått sommarvärme, medan jag gick längst Långhalsens strandlinje för att försöka fota.




Kombinationen av utrustning denna gång var min 7D Mark II, telezoom-objektivet 100-400 mm samt telekonvertern jag nyligen köpte. Jag är inte alls nöjd med resultatet. Tyvärr. Tyckte inte den senaste fotbollsfotograferingen med konvertern på 300 mm-objektivet blev särskilt lyckad heller. Blir det inte bättre med konverter generellt, är det fel på konvertern jag köpte eller har jag för höga förväntningar?



Jag kommer att behöva testa konvertern mer och nästa objektiv som får konvertern bakom sig blir 70-200 mm-objektivet. När jag nu får tid till det. Kanske blir slutsatsen att det var ett dyrt felköp. Apropå dyrt så köpte jag en bärbar dator häromdagen. Initialt skulle jag köpa en iPad eftersom min gamla surfplatta är seg på gränsen till oanvändbar. Nu blev det en MacBook Pro 13-tummare med SSD-disk istället. Mycket dyrare än en surfplatta från Apple.




Avsikten med köpet är inte att ersätta min stationära dator. Nej, där behöver jag sitta för att redigera bilder, åtminstone om det handlar om större mängder (som det oftast blir när jag fotat sport). Den bärbara datorn ska få bli sällskap i TV-soffan och får där fungera som en surfplatta deluxe. En baktanke med köpet är också att kunna ha med dator ut på idrottsanläggningarna för att snabbredigera och skicka iväg bilder om så skulle krävas. Inget nuvarande behov men man vet aldrig.



Inte nog med att jag nu måste försöka förstå mig på ett helt annat sorts operativsystem än Windows så har jag, som många andra i dagarna, uppdaterat min Windows 7-bestyckade dator till Windows 10. Microsofts strategi att ge bort sitt nya operativsystem till alla privatanvändare kommer att få stor genomslagskraft. Jag är ingen typisk early adopter men nu när de rullar ut Windows 10 på bred front är det bara att hänga på.



Nu sitter jag alltså med en nyuppdaterad stationär dator som jag inte varit i närheten av att bekanta mig med och en bärbar dator jag med nöd och näppe begriper mig på att stänga av. Och jag som ändå är ganska datorvan eftersom jag i någon form jobbat med detta i 30 år. Mac är dock helt oprövat av mig och svårigheten är att slå sig fri från idéerna om hur en PC funkar vad gäller operativsystem och användargränssnitt.

Med fisheye på kameran fångades solnedgången vid Kisäng

Jag ska försöka låta bli att skriva så mycket om datorer här i bloggen. De har dock en stor roll att spela i fotografins värld eftersom den digitala fototillvaron mer eller mindre kräver dator. Och berör jag mitt Mac-användande i kommande inlägg så ska jag försöka hålla mig till foto-relaterade frågeställningar.

Ännu en fisheye-bild från solnedgång vid Kisäng

Genom att ha horisontallinjen i bildcentrum slipper man få en välvd linje med fisheye-objektivet. Bildkompositionsmässigt ska man kanske undvika att ha horisonten i mitten men i detta fall tycker jag att resultatet är värt det.Det är onekligen lite kul att ha med fisheye-objektivet då och då. Har kameran APS-C-sensor blir det trots allt någorlunda oförvrängda bilder i slutänden.

Kanske kommer jag att berätta om fredagens Göteborgs-äventyr med några bilder i ett kommande inlägg. Kanske. Det blir i så fall utan koncernkollegornas anleten i bilderna. Vi hade en riktigt kul kickoff och jag var dum nog att ta med kameran...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar