torsdag 27 augusti 2015

Micromacro

Ett microinlägg med macrobilder. Så får det bli idag. Nej, jag tycker inte att jag legat på latsidan på sistone utan snarare tvärtom. Dagens lunchsväng till Stora Berga ute på Skavsta var ändå den första promenaden på länge.



För en vecka sedan var jag iväg på ett fotouppdrag på kvällen. En av de roligare men mer utmanande grejor jag ställts inför på länge. Nu är jag långt ifrån klar med det uppdraget eftersom huvuddelen av ishockeylaget ännu väntar på att bli avbildade och sedan ska hela gruppen fotas till årets lagbild. Lite småläskigt eftersom ishockeylag gärna håller sig inomhus i halvtaskigt ljus.



Jag drog under fredagskvällen in till Nyköping och fotade en fotbollsmatch. Mot bättre vetande. Så länge solen var uppe gick det an, kvällssol är läckert på fotbollsbilder, men när solen gått ner bakom hustaken var det precis så grynigt och svårt som jag förutsett. Augustinätterna kommer snabbt.



Lördagsmorgonen var inte gammal förrän jag satte av med stora kameraryggsäcken och stativet. En något udda motorsport skulle bevakas. Trial, det har jag aldrig varit i närheten av att se live tidigare. Det blev bilder, film och ett blogginlägg som förhoppningsvis uppskattas av de aktiva som var på plats under tävlingen.




De intensiva fotosessionerna i kombination med flicklagets match och träningar gjorde att jag inte kom ifatt förrän igår kväll. Nu laddar jag för en kontakt med ishockeylaget där vi bestämmer när resten av laget ska fotas och sedan kanske jag har en rolig grej på gång som känns lite extra utmanande. Porträttbilder på små barn ska man kanske hålla sig borta från, eller...?



Jag har svurit mer än en gång den senaste veckan när jag suttit med min MacBook Pro. Jisses, att det kan vara så mycket som skiljer en Mac från en PC när det kommer till gränssnitt och handgrepp. Kämpa!

2 kommentarer:

  1. Makro-fotografering är en svår konst som man ägnar alldeles för lite tid åt.Du har lyckats fånga skärpan på insekterna där skärpan borde vara. Det är något jag inte alltid lyckas med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I den lilla världen är det pilligt med skärpan. Skärpedjupet är väldigt kort. När jag tog dessa bilder blåste det och då är det mer eller mindre omöjligt att träffa rätt. Jag tog några exponeringar på varje motiv och på så sätt lyckades jag, nästan i alla fall. :-)

      Radera