torsdag 13 augusti 2015

Visby under Medeltidsveckan - Underhållningen

Var man än vänder näsan under Medeltidsveckan kan Visby erbjuda underhållning i någon form. För att hålla koll på allt bör man greppa den tidning som ges ut där hela veckans program finns redovisat. Vi som endast var på plats tisdag eftermiddag till torsdag kväll hade denna gång inte en chans att ta del av mer än en bråkdel av allt som erbjöds.

Scenen inne på marknadsområdet erbjöd mycket underhållning i form av musik

Det tryckta programmet gav information om ett antal fasta uppträdanden där framförallt musik eller teater framfördes. Det finns scener både här och där men kyrkoruinerna inne i Visby är ett bra ställe att utgå från. Det blir också en del spontana inslag där musikanter kämpar om besökarnas uppmärksamhet bredvid gycklare. När vi besökte Medeltidsveckan 2011 upplevde jag det som det fanns fler "gatumusikanter" som stod både här och där med sina urgamla instrument och framkallade udda ljudbilder bland Visbys hus och ruiner.

Medeltidsjam i Botaniska trädgården

Vi stod inte i någon biljettkö för att köpa oss tillträde till något arrangemang denna gång. De bilder du ser, och det jag kan berätta om, är framträdanden som gavs utan att någon ekonomisk transaktion var inblandad. Förutom gycklarna då, de fick en slant när de var färdiga.

Hmmm, här syns det ju inte att han står på kompisens axlar och jonglerar...

Man får ha ett öppet sinne om man ska lyssna på medeltida musik framförd på tidstypiska instrument. Jag kan ha väldigt svårt för ljudbilden som skapas av en skinnpåse med träflöjter och blåsrör. Säckpipa alltså. Den norska gruppen på inläggets första bild spelade en slags mix närmast beskriven som medeltidspunk och det lät riktigt bra.

Modern musik framför utanför muren i solnedgången

Jag borde inte recensera varken musik eller teater. Konsumerar inte detta live överhuvudtaget till vardags. Jag kan ha en åsikt om vad jag själv tycker är bra eller mindre bra, men det säger inte nödvändigtvis något om skickligheten hos utövarna.

Gycklargrupp som drog enormt mycket uppmärksamhet till sig på Stora Torget i Visby

För den som suktar efter att bli underhållen är Medeltidsveckan säkert rena guldgruvan. Planerar man sin tid hinner man nog med både barnteaterföreställningar och kvällsföreställningar med sång och musik. Vår tid i Visby var kort denna gång men vi hann i alla fall slinka in på en improvisationsteaterföreställning i en av Visbys kyrkoruiner innan vi gick till färjeterminalen på torsdagskvällen.

Fantastisk plats att uppträda på

Jag har ett album med bilder på det jag själv definierat som Underhållning på Medeltidsveckan. Du hittar albumet HÄR.

Jag ger inte upp utan återkommer med mer om Medeltidsveckan i kommande blogginlägg.

2 kommentarer:

  1. Lite avundsjuk blir jag nog, ett par sommardagar här hade suttit fint. Medeltidsjam-bilden borde publiceras någonstans där den får ännu större spridning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade vi letat mer aktivt efter musikunderhållning och teaterföreställningar hade hittat massor. Det säregna ljudet från medeltidsinstrumenten ljuder fortfarande i mitt hörselminne, så något intryck lämnade de onekligen efter sig.

      Tack, jag hade en tacksam uppgift eftersom de udda figurerna stod i den vackra botaniska trädgården. :-)

      Radera