torsdag 10 september 2015

En normalpromenad

Ännu en kväll att ta vara på. Bästa sättet, särskilt när vädret är så här pass bra, är att vara utomhus. Det fick bli en halvkort promenad till skogen som ligger på västra utsidan av Stigtomta. Det var ett tag sedan jag befann mig i något som liknar en skog. En rogivande plats, det måste jag medge.

Stigen ledde mig genom skogen
Barrskogens golv består av mjuk och grön mossa

Min promenad skedde med kamera runt nacken, förstås, och mitt 50 mm-objektiv. Den brännvidd som på en "fullformatskamera" kallas normalobjektiv. Där har du anledningen till min rubriksättning av dagens inlägg.

Den stora eken med Katrineholmsvägen i bakgrunden. Och en skördetröska.
Eken ur en annan solnedgångsvänligare vinkel

Skogen jag korsade är inte särskilt stor. Det är i huvudsak barrskog med lika delar tallar som granar. När man närmar sig gärdena i väster övergår skogen till blandskog med allehanda lövträd. Och en satans massa mygg. Den är vältrampad och stigarna är breda som cykelbanorna i stan. Men det är en skog. Vi Stigtomtabor får inte vara så kräsna, vi bor ju i ett stråk som nästan uteslutande består av öppen och bördig jordbruksmark. Än värre har de i Jönåker, de får ju traska flera kilometer innan de ser trädsamlingar som är större än 3 träd i rad.

En mer eller mindre hopplös komposition med ett strå i centrum...
Solnedgångsgräs

Den friska kvällsluften fylldes med en kakafoni av ljud från de hundratals tranor som har kvällshäng vid Hallbosjöns spets. Några hussvalor cirklade runt över trädtopparna. Så länge flyttfåglarna är kvar väljer jag att tycka att årstiden är ytterst sympatisk.

Runt den stora eken odlas det rödklöver

Jag stannade inte kvar vid eken tills solen gick ner. Jag valde istället att ta mig vidare genom skogen för att så småningom komma hem. I samband med att solen trillade ner under horisontlinjen konstaterade jag att molnen på himlen bildade ett intressant mönster som kanske säger något om kommande väder. Jag kan inte läsa molnen så det stannar vid att jag tyckte det var intressant nog för en bild.

Moln i solnedgången över Stigtomta

En fin kväll värd att ta tillvara på. Jag hoppas på fler av denna sort innan hösten tar ett fastare grepp om oss.

Peace out

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar