lördag 10 oktober 2015

Bestämt temperaturomslag

Nu har det skett. Efter en period med behaglig värme har hösten anpassat sig och några frostiga mornar senare har även trädgårdens känsligare växter börjat se mer än frostnupna ut.

Dags att förpassas till komposten
Hortensian på framsidan av huset har varit toppenfin denna säsong

Jag tog på mig ett tjockare lager på överkroppen innan jag gav mig ut på en halvlång promenad under förmiddagen. Dels pekade termometern på nödvändigheten med varm klädsel, dels har jag sparat ihop till en förkylning som tarvar värme snarare än kyla.



När jag strosade runt kom jag att tänka på synvinklar och perspektiv. Även om ljuset är A och O i fotografiska sammanhang så är även betraktningsvinkeln otroligt avgörande för hur intressant en bild ska bli. De vidare landskapsbilderna likväl som de närgångna macro-bilderna, och allt där emellan.



Att ta ett steg åt sidan, böja sig ner eller vrida kameran lite åt en eller andra hållet har stor betydelse för hur bilden blir. Det kostar otroligt lite i ansträngning att faktiskt förflytta sig lite och titta en gång extra i sökaren innan fingret sätts mot avtryckaren.



Det motsatta, att alltid välja betraktningsvinkeln en gående människa har och möjligtvis zooma lite planlöst med objektivet, bygger helt och hållet på att motivet i sig själv tar hem hela bilden. Och inte ens då är det säkert att det blir en så bra bild som det skulle kunna bli.

En fjäderklädd hjälte som stupat helt nyligen

Om man börjar laborera med kort skärpedjup för att lyfta fram sitt motiv är det ännu viktigare att man positionerar sig vettigt. Tycker jag i alla fall. Är metoden närbilder, med t.ex. macro-objektivet, kostar det på eftersom det troligtvis innebär ett visst krälande på marken.



Personligen lockas jag av det låga perspektivet. Jag tycker jag vinner mycket på att komma ner ordentligt. Det gäller även i sportfotosammanhang. Huruvida jag sedan verkligen lyckas eller inte är en annan sak. Insikten om detta behöver inte med nödvändighet betyda att jag begriper mig på att tillämpa kunskapen.

Skillra med majsfälten i förgrunden

Det finns massor av annat att tänka på i fotosammanhang. Tekniknörden kommer i första hand att pilla på alla kombinationer av knapptryckningar som kameran erbjuder. Det har sina fördelar när det kommer till knepiga ljussituationer men tar inte hem varken positioneringen eller kompositionen.

Två hagelskott hördes sedan kom flera hundra gäss flygande


Jag ställer nu in siktet på Folkungavallen och en kvalmatch mellan IFK Nyköpings damer och Holmalunds IF från Alingsås. Segrarinnorna i dubbelmötet (returen i Alingsås kommande helg) spelar nästa säsong i Elitettan. En otroligt spännande och intressant match och förhoppningsvis erbjuder klassiska Folkungavallen inne i Nyköping höstfärger i bakgrunden eftersom fotbollsarenan omringas av lövträd.

Ett av husen bredvid den nu rivna stationsbyggnaden i Stigtomta vid TGOJ-banan

Kamerabatterierna är laddade och mössan är nedpackad i ryggsäcken. Förkylnings-Lasse vill inte utsätta sig för onödigt mycket frisk luft...

Ha en förträfflig helg!

2 kommentarer:

  1. Alltid viktigt med bildkomposition och nytänkande. Fina färger i kompostbilden och jag gillar skarpt lövmattan och grindbilden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo tack, snapshot i alla ära men att lägga lite tid på att se om det går att få en bättre bild om man böjer sig ner, kliver åt sidan eller närmare är nog oftast väldigt belönande.

      Radera