lördag 3 oktober 2015

Eldig skymning och färglös gryning

Fredagen avslutades som de två senaste kvällarna med en färgsprakande solnedgång. När jag gick ut på husets balkong för att ta en bild hänfördes jag av ljuset men det var ändå inte det maffigaste i solnedgångstimmen. Ljudmattan från hundratals tranor borta vid Hallbosjön imponerade mer på mig när jag stod och sög åt mig intryck med fler sinnen än synen.

Solnedgång från balkongen

Lördagsmorgonen var inte gammal när jag steg upp. En hel del aktiviteter var planerade under dagen. Jag konstaterade att det var dimma. En och en halv timme senare låg dimman fortfarande kvar och jag kunde inte låta bli att slita med mig kameran för en halvtimmespromenad fastän jag egentligen inte hade tid. Jag skulle ju till Nävekvarn och bevaka en fotbollsmatch.




När jag gick Frubäcksvägen upp, parallellt med TGOJ-spåret, uppslukades jag av hur häftigt allt blir i dimma. Den påtagliga fukten i luften och de dämpade färgerna och ljuden väver mystik, magi och stämning. Inspirerande i överkant och kameran vreds åt än det ena, än åt det andra hållet. Förmodligen tappade jag det fotografiska omdömet totalt...





Jag varvar färgbilder med svartvita i inlägget. Där det finns tillräckliga spår av färger som tillför höstkänsla låter jag det vara kvar medan andra bilder med dimma får bli snäppet färglösare än de var när de kom ut ur kameran.

Inne i majsfältet


Ladugården vid Skillra

Morgondimman gav sig inte i första taget. När jag åkte hemifrån vid 10-tiden med sikte mot Nävekvarn var de sista stråken på väg att lösas upp av solvärmen. Det är ju precis så här det ska vara när det är oktober och höst!






Jag använde min 5D Mark II och 100 mm:s macroobjektivet på promenaden. Eftersom det är en brännvidd åt tele-hållet drar det ihop perspektivet och förtätar dimman på djupet. Nu hann dimman både skingras och åter tätna under min korta promenad runt Skillra.

Bron över TGOJ-banan för vägen söderut mot Jönåker

När jag kom in på vår tomt skrämde jag upp ett rådjur som låg ner i vår rabarberodling. Vi blev båda skrämda och jag hade kameran inställt på bländare f/8.0 vilket inte alls var rätt inställning för att få tillräcklig slutartid mot det stackars rådjuret. När det stannade till nedanför köksfönstret fick jag i alla fall en bild som inte var allt för suddig.

Rådjur utanför huset

Min fotbollsbevakning i Nävekvarn blev bara skit och pannkaka. Matchen visade sig vara inställd och jag hade åkt hela vägen i onödan. Nu tog jag en sväng ner till småbåtshamnen och Skäret men det berättar jag om i bildform i ett annat inlägg.

Tack för idag, slut för idag.

2 kommentarer:

  1. Just nu är det många underbara morgnar att fånga och det har du gjort riktigt bra. Både mystiskt och stämningsfullt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det är fortfarande så att jag drömmer om den där landskapsbilden med "rök" från åkröken på väg upp mot Skavsta. Den dimman i soluppgång kan bli hur bra som helst (eller annars förblir det en dröm som kanske ska stanna vid det eftersom jag troligtvis skulle sjabbla till det i fotoögonblicket...)

      Radera