torsdag 1 oktober 2015

Månadens bild: Oktober

Övergångens månad är här. Oktober kan, om den är snäll, bjussa på sol och värme men också fräsa ifrån med frostnätter och råruggig kyla. Höstdagjämningen har redan varit och mörkret kommer allt snabbare på kvällarna. Ännu är inte mornarna plågsamt dunkla. Oktober är de nordiska färgernas månad, om du så vill, och jag gillar det. Som fotointresserad bjuds jag på många möjligheter ute i naturen samtidigt som mina egna bilder tenderar att få en anstrykning av melankoli när allt vissnar, dunklet råder och dimman tätnar.

När jag valde ut en representativ bild för månaden till väggalmanackan 2015 måste jag ha varit på fuskhumör. Övriga bilder i almanackan är tagna runt Stigtomta men denna bild är från Skavsta, vid gården Stora Berga. Den är dessutom tagen den 30/9 2014... Vet inte riktigt hur det kunde gå så fel i urvalsarbetet (eller om jag ska skylla på juryarbetet). En sak är i alla fall säker, när jag tittar på bilderna i övergången mellan september och oktober 2014 var hösten mycket längre gången än i år. Asparna var färgade i ilsket orange redan den 2/10 och där är vi inte ännu. I alla fall inte i mina trakter av världen.


Pärlformad dagg som övergår i spännande bokeh

Fotot är taget med min Canon 5D Mark II, macro-objektivet (100 mm). Jag ställde in grejorna på ISO 200, bländare f/2.8 och slutartiden 1/800 sekund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar