onsdag 25 november 2015

Äntligen var det avklarat

Så här inpå jul, jo det är så även om det tar emot att erkänna det, är det några saker som behöver göras. Och det låter sig inte väntas på. En viss planering och ansträngning krävs. Alldeles nyss genomförde jag den beställning som lättar samvetet och talar om att även detta år lyckades jag i rätt tid.

Årets julkort är plåtat. Nästkommande års väggalmanacka till de härdade släktingarna är beställd. Pust.

Mer än så här avslöjar jag inte av årets julkort

Jag tycker själv årets julkort var roligast att genomföra av de senaste årens försök. Hela familjen kommer att vara med på kortet dessutom, tidigare har de fyra döttrarna ensamma fått stoltsera på korten. Ovanstående bild är bara en bild tagen för att ställa in blixtljus och kamerainställningarna. Men vi kan låtsas att det är ett seriöst menat självporträtt...

När jag ändå lyckades samla alla döttrar i samma lokal vid samma tidpunkt var de inte nödbedda att ställa sig framför kameran för en gruppbild.

Systrarna Jansson

Innan någon opponerar sig kan jag berätta att jag inte ställde om blixtljuset för bilderna där barnen agerade modeller framför kameran. De två blixtarna med softboxar fick stå på samma sätt som då vi tog julkortet. Framförallt de äldsta två döttrarna ville sedan ta några plojbilder, vem vet i vilka sociala medier de dyker upp, och då gjorde vi det. Helt improviserat. De flesta av dessa bilder törs jag inte slänga upp här i bloggen, vill de sprida dem får de själva stå för publiceringen.

Här skärper de sig någorlunda i alla fall

Även de två yngsta fick ett par sekunder för sig själva i blixtljuset. De var inte lika ivriga att spela apa och det kanske har att göra med att de inte har samma behov av att spexa till det för kompisar på Instagram eller liknande.

De två yngsta systrarna Jansson

Nu hoppas jag att almanackor och julkort inte fördröjs i leveransen. Det återstår lite pyssel innan allt är distribuerat till intet ont anande mottagare.

Vi rusar vidare och snart börjar de "riktiga" julförberedelserna.

2 kommentarer:

  1. Härligt när det lackar mot jul.
    Antar att julkortet läggs upp på bloggen så att vi får se resultatet?
    Håller själv på att klura ut ett eget. Har vissa idéer, men att genomföra dessa brukar vara en annan femma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Äntligen" den tid på året som är nästan lika hektisk som juni... Julfirandet och alla förberedelser är så fylld av måsten att jag snart, med ålderns rätt, behöver hitta andra former för hur det ska gå till. Dock är ett par av döttrarna fortfarande så pass unga att traditionerna vidhålls.

      När julkortet med säkerhet nått alla sina mottagare vågar jag mig troligtvis på att slänga upp bilden här på bloggen. Innan dess får det förbli en någorlunda bevarad hemlighet. :-)

      Radera