söndag 1 november 2015

Månadens bild: November

Hur jag än försöker så kan jag inte höja månaden november till skyarna. Förvisso är december och januari rimligtvis mörkare, om man utgår från jordaxelns lutning, men november levererar i sanning dystert mörker på ett bättre sätt än någon annan månad. November utgör den sena delen av hösten, den fula och bruna och murriga delen. Fulnovember.

Höstastrar i november

När jag valde ut en novemberbild till årets almanacka måste jag haft ont om representativa bilder i 2014 års bildmapp på datorn. Det är nämligen så att bilden här ovan är tagen i november 2013. Närmare bestämt den 10:e. Jag ville väl ha lite färg och liv i almanackan och då föll valet på de behagligt färgade korgblommiga växterna.

Bilden är tagen med min Canon 1D Mark III, mitt 100-400 mm-objektiv. ISO 800, 1/250 s, f/5.6, brännvidd 400 mm (de är skygga de små rackarna,,,)

4 kommentarer:

  1. November är ingen favorit alls. Men der är bara att bita ihop, eller bryta ihop och börja om från cash.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, precis så. En kort stund då man går i ide innan ljusen tänds i december och det blir lite mer uthärdligt igen. :-)

      Radera
  2. November - kalasens månad hos oss. Det livar upp att ha en massa släktingar som valt (?) att få sina barn i denna månad. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan vara svaret på hur man får fart och fläkt i november. Mig veterligen har jag inte den glädjen, åtminstone inte i den närmaste släkten, vilket bidrar till att göra det fortsatt dystert... Det är lövräfsarmånad i alla fall vilket kan vara kul om det inte vore för att det alltid blåser när jag tar fram räfsan :-)

      Radera