måndag 30 november 2015

Ny vinkel och olika brännvidder

Häpp, ännu ett sportfotoinlägg och dessutom om handboll. Jag ska inte tjata om handbollen som sport utan om mina försök att använda olika brännvidder. Kanske kan det fånga ditt intresse ur ett fotografiskt perspektiv. Jag drog till Rosvallas nya och fina inomhushall under söndagskvällen för att fota en division 3-match mellan HK Extra (IFK Nyköpings U-lag) och HF Linköpings Lejon. Precis före denna match gick division 2-matchen som alla, inklusive lokaltidningen, tittade på. Jag fick alltså vara ifred som sportbevakare denna gång.

Hampus Engstrand lobbar in ett av sina 9 mål mot Linköpings Lejon

Jag fotade med min Canon 7D Mark II och började använda objektivet 70-200 mm /f/2.8). Ett flexibelt val som funkar från kortlinjen men som även täcker upp ganska bra från mittlinjen och mot mig.

Utanför 9-meterslinjen får jag bra täckning för spelarporträtt, här är Melcher Melchersson
Även då spelare kastar sig in från 6-meterlinjen funkar 70-020 mm-objektivet. Här Hannes Hejdenberg in action.

Ok, då har jag etablerat att ett ljusstarkt 70-200 mm-objektiv funkar bra för handbollsfotografering från kortlinjen. Ljuset i hallen räcker till slutartider på ca 1/640-1/1000 på ISO 5000  förutsatt att jag fotar på full glugg, alltså f/2.8 med zoom-objektivet. Jag har ju skaffat mig ett 300 mm-objektiv med den ljusstyrkan och denna söndag blev första gången jag testade det objektivet inomhus.

Nu blev försvarsspelet på andra planhalvan åtkomligt med 300 mm-objektivet. Här ser vi Oskar Glysing.
Spelarporträtt ("singel") på mittplanen ungefär

Svårigheten för mig som ovan var att hitta rätt i sökaren när spelet kom nära den kortlinje där jag satt. 300 mm blir väldigt tajt, för tajt, och endast ansikten på spelarna var aktuella att försöka hinna fota när de kom till avslut. Alltså bestämde jag mig för att gå högt upp på läktaren för att se om jag kunde få några bilder. Jag föredrar ju att fota från så låg vinkel som möjligt när det handlar om sport men emellanåt ser jag t.ex. hockeybilder tagna från läktarplats och då kan det ju vara värt ett försök i alla fall.

Spel i bortre straffområdet sett från hög plats vid läktarens avlägsna ände
Ett anfall av Christoffer Eriksson i "min ände" av planen

Det blev en del bilder från läktarplats där jag t.ex. kunde få spelare frilagda mot enbart det blå golvet. Jag ska se om jag kan testa denna metod på en ishockeyrink vid tillfälle också.

När jag kände mig nöjd med mitt försök klev jag ner bredvid ett av målen igen. Där satte jag på mitt fasta 85 mm-objektiv. Eftersom det är så pass ljusstarkt som f/1.8 kunde jag skruva ner ISO-värdet till 3200. Om någon till äventyrs tänker sig fota handboll kan jag rekommendera ett fast 85 mm-objektiv då det funkar bra för spelet vid det närmsta straffområdet. Ett perfekt handbollsobjektiv enligt min blygsamma mening.

Christoffer Eriksson på väg att sätta en kasse mot Linköpings Lejon
Emil Bergkvist avlossar ett skott för HK Extra
Oskar Glysing laddar för avslut i Rosvallas A-hall

Det är roligt för mig när jag gör bevakningar av lag och matcher som annars inte skulle få någon uppmärksamhet alls. Spelarna brukar vara tacksamma och under söndagen kom den spelande tränaren i Linköpings Lejon fram till mig efter matchen och frågade lite försynt om han skulle kunna hitta mina bilder i efterhand på någon lämplig plats ute på internet. Jag förklarade och får väl tipsa även dig om bildgalleriet med drygt 90 bilder som du hittar HÄR.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar