tisdag 8 december 2015

Även ishockeyn fick ett 300-test

Inspirerad av mitt försök att fota handboll med 300 mm-objektivet bestämde jag mig för att ta med mig den långa gluggen även till ishockeyrinken i söndags. I min iver att få med mig stora kameraryggsäcken (som krävs för 300 mm-objektivet) så glömde jag naturligtvis min hjälm hemma. Korrekt, jag står aldrig i livet utan hjälm och fotar ishockey vid rinkkanten.

Markus Andersson i Gripen HC håller undan Gimo-spelaren utan problem

När jag står mellan avbytarbåsen i Rosvallas lilla ishall är det trångt och väldigt nära isen. Där är 100% uppmärksamhet absolut nödvändig. Inte bara för att fota en snabb sport som ishockey onekligen är utan även för att slippa få en förlupen puck i skallen. Kommer spelare nära och drabbar samman i en närkamp måste man snabbt backa undan för att undvika ev. klubbor som kan komma viftande.

Didrik Bohlin i Gripens mål har koll på läget

Jag fick låna en hjälm av hemmalaget Gripen HC. Tack! Under första samt tredje perioden stod jag på traditionell plats mellan lagen vid mittlinjen och fotade med mitt 70-200 mm-objektiv. Under hela den andra perioden valde jag att ställa mig på översta nivån av den relativt låga läktaren för att fota med 300 mm-objektivet. Där behövs ingen hjälm!

Robin Jacobsson och Markus Berg i samspråk

Jag försökte hitta en punkt där 300 mm på crop-sensorn i min Canon 7D Mark II gav bäst täckning. Jag stod längst bort på långsidan innan rinken börjar böja av. Där hänger också ett nät för att skydda personer bakom kortsidan från skott som ev. går över plexiglaset. Det blev för trångt för att fota nära målet och då tvingades jag dessutom fota genom det grovmaskiga nätet som ibland fångade kamerans autofokus. Spelare vid offensiva blålinjen gick nästan att få med i helfigur. Täckningen i mittzonen och vid det bortre målet blev däremot toppen.

Markus Andersson pratar ut med målburen

Summan av mitt 300 mm-test var positiv. Givetvis kommer jag i framtiden att försöka varva mitt fotograferande från mittlinjen med ett ovanifrån-perspektiv från ena änden av hallen. Fördelen är att jag får med spelarnas ansikten då de slår om till anfall. Inte bara en massa ryggar när det vankas målchans.

Det blev visst mycket Markus Andersson i detta inlägg. Här på mage i mittzonen.

Jag kommer i framtiden även att testa att fota från övre hörnet med mitt 70-200 mm-objektiv. Denna gång ville jag dock inte trassla med objektivbyten eftersom jag hade några i publiken mellan mig och min kameraryggsäck. Jag gav dessutom 300 mm-gluggen en ordentlig chans att leverera. För övrigt konstaterade jag att det är skarpare än mitt 70-200 mm-objektiv på full bländaröppning.

Måljubel hos Gripen HC som besegrade Gimo IF HC med 9-3

I ärlighetens namn borde jag sedan länge bytt ut mitt EF 70-200 mm/2.8 till version 2 av motsvarande objektiv som har stabilisering (IS på Canonspråk). En nyare konstruktion med bättre glas än det objektiv jag har. Men smakar det så kostar det...

Målchans för Gimo som avvärjs av Gripens målvakt Didrik Bohlin

Så är det alltid, sportfoto är en materialkrävande sysselsättning. Allra helst när det kommer till inomhussporter. Nu tycker jag att jag haft stor nytta av den utrustning jag köpt för sportbruk även för allmän fotografering. Tur är väl det.

Robin Jacobsson får fram klubbans blad och styr pucken högt över mål

Söndagens match i Alltrean var min andra ishockeymatch denna säsong. Skitkul att fota men jag är inte riktigt bekväm med denna sport. Med tiden lär jag mig att förutse händelserna bättre men lik förbaskat är jag lite skraj när jag står bredvid rinken. Jag vill varken få ansiktet eller kamerautrustningen förstörd av en förlupen puck.

Måljubel framför ståplatspubliken på kortsidan i lilla ishallen

Än så länge har jag klarat mig från mer än ett par fladderpuckar. Som i andra kvicka sporter kan jag bli frustrerad över att det alltid ska stå någon mellan mig och händelsernas centrum. Även ishockeyn har domare som tvunget ska blockera synfältet, precis som i t.ex. fotboll och handboll. Snart ska jag ge mig på någon innebandymatch och då lär jag få fortsätta svära över saker som är i vägen. Utmaningar sägs vara bra för att hålla sig på tå och utvecklas. :-)

Bilden är mest till för att bevisa att Albin Ivarsson-Hamberg vet var målets kryss är placerat

Efter söndagens match fick jag ihop ett bildgalleri med drygt 120 bilder. Du hittar det galleriet HÄR.


Jag tackar för mig och ber att få återkomma i ett annat ärende så småningom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar