fredag 25 december 2015

Julstämningen finns inombords

Efter en kortare promenad i utkanten av Stigtomta på julaftonens förmiddag var det tydligt att vi inte skulle få någon som helst hjälp av naturen med julstämningen. Inte det här året heller. Stormen Staffan började dessutom göra sig påmind vilket inte bara förde med sig byiga vindar utan också en del värme.



Jag tog chansen att sträcka på benen innan stillasittandet skulle börja. Obegripligt så mycket det ska sittas under julhelgen. Kanske är det för stort fokus på skinkor under denna storhelg. Är det inte ätbara varianter så är det den egna rumpans uthållighet och sittkvalitéer som är av intresse.



Jag tänker inte gå djupare in på vårt julfirande. Var och en blir salig på sin tro och sitt sätt att fira denna helg och för mig är det en familjeangelägenhet som inte vädras i någon blogg. Knappt ens i sociala media (om jag rannsakar mig själv.) Det är ganska givet att vår jul, precis som de flesta andras, innehåller ett visst antal traditionella inslag.



Att det är snörfritt fram till skrivande stund är egentligen väldigt skönt. Min rygg är fortfarande inte bra efter stormen Helgas bjudning av stormfälld gran på grannens tomt. Alltså är jag tacksam för att inte behövt skotta någon snö. Och värmen gör att det fortfarande går att promenera utan mössa och vantar. Enkelt och bekvämt.



Mina lediga dagar före  jul var behövliga. Både för att varva ner och för att hinna göra klart alla julförberedelser. Nu är det snart mellandagar och därmed börjar också en ovanligt slitsam arbetsperiod för mig. Jo, det blir så runt årsskiftet och större delen av januari.



Till min irritation har jag dessutom behövt jobba en halvdag under juldagen. Ett strömavbrott på Skavsta-området under en timme tvingade mig till en större insats för att återställa både lokal och IT-system. Gissa om jag är mindre nöjd med detta olyckliga elände mitt under storhelgen.

Under juldagen jobbade jag och stannade även till vid utsiktskullen vid flygfältet

Julaftonens promenad gjordes i sällskap av min 5D Mark II samt mitt 135 mm-objektiv. En trevlig kombo som jag verkligen kan lovorda. Någon gång ska jag göra några listor som rankar mina olika objektiv, kanske kan det vara till glädje för någon.



Under julaftonskvällen bytte jag ut 135 mm-gluggen mot mitt 50 mm-objektiv. Det lämpar sig bättre i mindre utrymmen och pallar med ännu sämre ljusförhållanden.

Obligatoriskt
Julselfie

Jag avslutar med en lykt- och bokehbild. Juldagens promenad blev inställd på bekostnad av jobb och när det momentet var avklarat blev det ytterligare åtskilliga stillasittande timmar. Förhoppningsvis får jag ut nosen under annandagen för en smula frisk luft.

Jul

Jag önskar dig en god fortsättning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar