tisdag 1 december 2015

Månadens bild: December

Så kan vi äntligen lämna november bakom oss. Det är fullt möjligt att december levererar samma brungrådisiga sörja som den nyligen passerade månaden. December har dock fördelen av att vara en upplyst månad.

Månadens bild återfinns i den väggalmanacka jag gjorde i ordning inför 2015. Decemberbilden är således inte tagen under 2014 (eftersom beställningen lades i december) utan ytterligare ett år tidigare. Den 23/12 2013, på eftermiddagen, tog jag en promenad och när jag kom hem igen fanns motivet hemma på tomten. I skymningsljuset fanns inte mycket som lockade att fota men lavendeln är vacker året runt, inte bara på sommaren när den står i full blom. Jag sparar gärna vissa växter som är vackra trots att de är torra och vissna.

Lavendelstänglarna på bilden sträcker sig uppåt med  utegransbelysningen i bakgrunden. De bollar av gult som syns är bokeh-bollar och jag har både fullformatskameran och det underbara 135 mm-objektivet att tacka för bilden.

Lavendelstänglar med utegransbelysning i bakgrunden

Fotot är från grunden stående. Bilden är tagen med Canon 5D Mark II, 135 mm-objektivet och inställningarna var ISO 800, 1/200 s samt bländare 2.0.

4 kommentarer:

  1. Väldigt häftig bild. Skulle göra sig fint i jätteformat och den borde hängas upp både här och där!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inget annat objektiv i min ägo har egenskaper lika bra som mitt 135 mm-objektiv. Den klotrunda bokehn efter julgransbelysningen avslöjar bra bländarlameller. De lavendelstrån som delvis finns i oskärpan ser ut att öigga mellan ljusbollarna. Jag kan hålla med om att det blev ganska häftigt. Tack! :-)

      Radera
  2. Like!!
    En läcker färgkombination, lagom mycket släpp och ett djup, ihop med en odefinierbar diagonal som ändå finns där.
    Håller med om att den här skulle kunna hängas upp I alla möjliga sammanhang!
    Med framgång!

    Bra jobbat och kul att se I en årstid där allt är grått, grått, grått och mörkt!
    Samt kallt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Jimmy! Om det inte vore för allt ljus vi människor skapar under de snöfria vintermånaderna skulle det vara ganska tjurigt just nu. När solen tittar fram gör den det med svagt sken som skänker en spröd kyla över landskapet. Nej, vår och sommar är härligare men vi behöver dessa månader för att uppskatta den ljusare och varmare tiden ännu mer.

      Radera