lördag 2 januari 2016

Puffen till ett nytt år

Jag borde ha publicerat detta inlägg redan igår, på årets första dag. Nåväl, det kommer nu istället. När det gäller årsskiften och nyårsfiranden kan inga framtida skiften mäta sig med millenieskiftet. Inte för att vi firande mer storstilat än någon annan gång men för betydelsen. För de flesta av oss förblir övergången till år 2000 den mäktigaste av dem alla.

Nyårsdukning på den plats där vi firande in det nya året
Förrätten serverad

Vi har två barn födda på vardera sida av millenieskiftet, två stycken födda på 1000-talet och två stycken födda på 2000-talet. När de blir gamla kommer det säkert att vara en viss "grej" med de som ännu lever och föddes på 1900-talet. Jag minns själv i min barndom att de äldre i byn var födda på 1800-talet. Det var i mina ögon lite häftigt.

Uppskjutning



Ett medvetet experiment med oskärpa på fjärran fyrverkerier
Fyrverkerirester att ta hand om dagen efter

På nyårsdagen tog jag en långpromenad runt Salinge. Gråmulet och inte alls så fint som på nyårsafton. Man kan inte få allt. Jag tog min 5D-kamera och det där 27-70 mm-objektivet jag använt så flitigt sedan jag köpte det. Fantastisk optik som har bra glas och ger fina färger och bra kontrast. Skarpt så det räcker och kvick i fokuseringen.

Hasselhängena är tidigast i starten
Stigtomta Kyrka i vinterskrud
Stora Ramshult i ett vintrigt landskap
Kavlinge under den gråmulna himlen

Året har börjat bra. Fortsättningen bli säkert bra den också! :-)

2 kommentarer:

  1. Kul att höra att du har alla fingrar i behåll, för så är det väl! Sjölv har jag inte använt kameran på hela året!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tog del av fyrverkeriet som värden köpt in. Han var också den som tände de två lådorna med pyroteknik. (Det är rätt smidigt med dessa paketerade fyrverkerier som finns att köpa nu för tiden om man jämför med styckvis raketer som ska tändas och vingla fram längst marken...)

      Hoppas inte hela året passerar innan du använder kameran! ;-)

      Radera