tisdag 9 februari 2016

I stallets mörka vrå...

... där det var ovanligt ljust. Visst tvingades kameran rattas in på höga ISO-tal men det fräscha stallet vid Ålspånga Säteri släpper in en hel del ljus genom stora fönster. De ljusa väggarna och den väl tilltagna takhöjden ger rymd och luft.




När yngsta dottern Alva hade ridlektion under söndagsförmiddagen var jag inte bara chaufför utan även nyfiken kameraförsedd besökare. Jag har med bildernas hjälp tagit dig med till denna plats tidigare och kommer att göra så ännu en gång.



Jag skrotade runt i det nästan hästtomma stallet, i stort sett var alla utomhus, och letade detaljer som jag inte tidigare fotat. När Alva och hennes kompisar gick över till ridhuset tog jag istället en sväng i de vackra omgivningarna. De bilderna kommer i ett framtida inlägg.



Jag hade med mig min Canon 7D Mark II och på den satt objektivet EF 24-70 mm. Största bländare f/2.8 gav hanterbara slutartider om jag ställde in ISO på 3200. Det blir onekligen lite brusigt men den tämligen nya kameran hanterar detta förvånansvärt bra trots att sensorn är APS-C.




Har man 24 mm på en crop-kamera blir det inte så vidvinkligt som det har potential att vara eller som det är tänkt att vara. Canons 24-70-objektiv är i grunden framtaget för att sitta på deras "fullformats"-kameror, t.ex. 5D-serien. Jag tycker dock att det är ett trivsamt objektiv oavsett på vilken kamera jag sätter det.

Tiger är en stallkatt med sin egen sovplats i tvättstugan
Stallkatten var sällskaplig och allmänt sympatisk

När ridlektionen närmade sig sitt slut togs hästen in och ställdes i ett bås för att befrias från sadeln. Tjejerna hjälptes åt och snyggade till Vallis innan hon leddes ut i hagen där de andra hästarna befann sig. Jo, de använde tydligen bara en häst under lektionen och Vallis var tämligen svettig när hon tillfälligt kom in i stallet.

Alva sliter hårt för att få bort sadeln från Vallis


Inga kioskvältarbilder denna gång men när fototillfällena är få är jag glad för möjligheten att använda kamerautrustningen till någonting annat än sportbilder. Jag återkommer till Ålspånga med bilder på både fina byggnader och hästar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar