söndag 13 mars 2016

Säfsen, sammanfattning

Nej, det är inte på något sätt så att vi i familjen Jansson de senaste dagarna gjort något som inte de flesta andra redan gjort. Inget märkvärdigt eller unikt, bara nytt och oprövat för oss. Att samla ihop hela skaran och ta sig till en vintersportplats med utförsåkning som aktivitet har varit roligt. Men dyrt.

Fredagens solsken och snö kvar på Säfsens granar var härligt att skåda

Just kostnaderna kring vintersport har varit en av de mer avgörande skälen till att vi inte åkt norrut när barnen var yngre. Vår resa till Säfsen, som jag berättat om i de senaste dagarnas inlägg, har kostat totalt ca 16000 kronor. Vansinnigt dyrt för 2 skiddagar för 5 av familjens 6 medlemmar. Summan inkluderar stughyra torsdag till söndag, hyra av slalomutrustning för 5 personer varav 2 barn, liftkort, skidglasögon (som vi köpte på plats för 200 kr/styck), mat (varav två måltider på restaurang) samt drivmedel för två bilar.

På toppen av kullen i Säfsen

Jag har personligen aldrig begripit hur "folk" haft råd att åka veckovis till fjällen. Visst kan man argumentera att det blir billigare om man köper slalomutrustningen men enbart stughyra och liftkort tickar snabbt iväg till stora pengar.

Ida fotar med sin mobiltelefonkamera

I år tog vi oss råd och alla barnen har sett nöjda och glada ut. De äldre har fått sitt lystmäte och de två yngre har fått prova på något som jag själv aldrig gjort som barn. Säfsen var ett lagom resmål, inte för långt borta men ändå tillräckligt för newbies som vi är. Längdskidåkningen kring Säfsen sparar vi till nästa gång, men vi provar gärna det med. :-)

Selfie med Ida och Emma i bakgrunden

Om någon nu råkar googla sig fram till detta inlägg har jag ett par saker kvar att nämna. Stugan var toppen-prima och verkligen fräsch och funktionellt välutrustad. Restaurang Hyttan vid receptionen får däremot med tvekan godkänt. Deras idé om att servera buffé-middagar är inte prisvärd och av någon märklig anledning fick man inte beställa från deras à la carte-meny (och de har buffé alla kvällar utom torsdagar då restaurangen är stängd...) Personalen var osäker och troligtvis ny men är givetvis ursäktade!

Vacker vy från toppen av Säfsen

Vi hade kunnat kapa kostnaderna genom att bara äta middag i stugan. Vi åt två billiga måltider som vi lagat själva. Vi käkade medtagna mackor, grillkorv och frukt som lunch i backen och unnade oss lyxen att äta två måltider i restaurangen (varav en barmiddag).

Under senare delen av fredagen försvann snön från barrskogen 

Jag har fyllt dagens blogginlägg med bilder jag tagit med min mobiltelefonkamera. Det var den utrustning jag hade med mig till toppen av backen under fredagen då det var som vackrast i Säfsen. Personligen tycker jag att den (halv)gamla mobilen tar hyfsade bilder och det räcker ganska långt. Du vet sedan tidigare att den bästa kameran är den man har med sig!

Med familjebacken framför mina skidspetsar

Det går att redigera även mobiltelefonkamerans bilder och därmed snygga till dem ytterligare. Jag har rätat upp, beskurit lätt och sedan ökat kontrast och skärpa en smula. Inget mer.

Lovisa och Alva i barnbacken

Nu sitter jag hemma i TV-soffan och konstaterar att bilresan hem (34 mil) har gått bra. Väldigt lite trafik på vägarna denna söndag med mestadels mötande trafik som troligtvis var på väg mot framförallt Sälen för en vecka i slalombackarna.

Glada miner under lördagens korvgrillning nere vid barnbacken.

Nu lägger vi slalomen bakom oss och jag låter mina träningsvärkande ben komma i fas. Ett härligt minne rikare och en gemensam upplevelse som vi i familjen inte vill ha ogjord.

2 kommentarer:

  1. Vackra vyer i fjällen, oavsett årstid. Dock vandrar jag hellre än åker utför.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle gärna besöka de svenska fjällen sommartid. Det är något förtrollande med topparna som befinner sig över trädgränsen. Det är allt för många år sedan jag var i Idre på sommaren men kan tänka mig att lura med mig familjen för en kombinerad fiskeresa och myggjakt... :-)

      Radera