måndag 2 maj 2016

Att undvika ett kungligt födelsedagsfirande

Det krävdes trots allt en hel del ansträngning att lyckas undvika kungens 70-årsfirande i Stockholm den 30:e april. Vi hade ju hamnat i huvudstaden av helt andra anledningar än någon rojalistisk födelsedagsyra. I de centrala delarna av staden stod poliser i var och varannan gatukorsning och de avstängda gatorna var fler än de öppna. Vi tog oss fram till fots och drabbades inte i någon större utsträckning.



Säkerhetspådraget gick inte bara ut på att stänga av gator där kortegerna skulle rulla fram. Slottsbacken var bakom kravallstaket, helikoptrar hovrade uppe i luften, poliser var placerade på bl.a. Sheraton-taket och så vidare. Poliserna som stod i gatukorsningarna ägnade mer tid åt att vara turistinformatörer än de utövade sina polisiära sysslor.



Vi snirklade oss fram över asfalt och gatustenar och passerade Gamla stan för att komma fram till Slussen, denna knutpunkt och trafikpropp som förbinder den civiliserade världen med Söders höjder... Nåja, en ikonisk plats i huvudstaden är det och jag har vaga minnen av Slussen sen barn- och ungdomsbesöken i Stockholm. Katarinahissen hör också till landskapet vid Slussen och den syns verkligen på långt håll.



Jag kan sannerligen inte Stockholm. Är en direkt okunnig och sporadisk besökare som troligtvis uppskattar ett musei- eller parkbesök mer än kultur- och nöjeslivet. Lördagens mål var att bese de utställningar som för tillfället fanns på Fotografiska.

Fotografiska i Stockholm

Ett par timmar i den sobert belysta utställningslokalerna på Fotografiska räckte. Att titta på den stora mängden bilder gör att sinnena blir mättade, till slut går det inte att ta in och tolka allt man ser. De spektakulära och stora fotografierna vinner över de lågmälda och finstämda. Tyvärr. Jag var trots allt nöjd och fick denna gång se mängder av intressant material jag sällan annars tittar på. Det var varken sport- eller landskaps- och naturmotiv vilket innebar att jag vidgade mina vyer och gick utanför min egen lilla zon. Det är onekligen intressant.

Gröna Lund bakom pollaren i förgrunden

Tyvärr var det lång kö i Fotografiskas restaurang. Rekommendationer och rykten gjorde gällande att vi borde käka där men vi ansåg oss inte ha tid att stå länge i kö för att få i oss lunch innan tåget skulle ta oss hem till Nyköping igen. Det blev lunch på en asiatisk restaurang närmare Centralstationen istället.

Anita, resesällskapet vid Stockholmsbesöket

Allt vatten som flyter genom Stockholm tillför onekligen något speciellt till staden. Om jag kunde göra en tidsresa i steg om hundra år i taget skulle jag gärna vilja se hur staden växt fram och byggts upp. På håll ser t.ex. Gamla stan enormt charmig ut med sina gamla husfasader som ligger i en böjd form längst strandlinjen av den ön där de är byggda.

Gamla Stan i bakgrunden
Fortfarande Gamla stan i bakgrunden. Nu med en mås-på-tross i förgrunden.

Jag varvar svartvitt med färg i detta inlägg. Helt utan plan och tanke. Kanske skulle jag konsekvent hålla mig till svartvitt men jag litar inte riktigt på min förmåga att bedöma vad som passar allra bäst som svartvitt. Jag gillar ju detta uttryckssätt.




Vi strosade tillbaka från Fotografiska till området närmast tågstationen. När man har en tågtid att passa känns det som att man inte vill utsätta sig för en oplanerad språngmarsch för att hinna fram till perrongen i sista sekund.




Vi såg att den kungliga kortegen gått fram på gatorna bakom mängder av uppställda kravallstaket. All hästskit var en av bevisen. Alla filmfotografer var ett annat bevis. Och dessutom ett flertal fotografer med de riktigt långa teleobjektiven som sänts ut av diverse redaktioner för att få en eller annan bild på ett kungligt anlete.



Vid Stockholms ståtliga stadshus vajade de svenska fanorna på de enorma flaggstängerna. Ja, det rådde ingen tvekan om att det fanns något att fira för vissa denna dag.



Vi nöjde oss med att runda Centralstationen och därefter äta vår lunch innan vi hämtade ut vårt bagage och satte oss på tåget som tog oss söderut till Nyköping igen. Valborgsmässoafton firades på traditionellt sätt hemma i Stigtomta där orienteringsklubben OK Hällen ordnade festligheter vid Friluftsgården.

Ännu ett Stockholmsbesök är till ända och vem vet när det bli av härnäst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar