torsdag 16 juni 2016

Arrivederci Visby

Visby är inte bara ruinernas och rosornas stad. Det är staden man säger "på återseende" till. Gång på gång. Den ligger där så självsäkert vid Östersjöns kust och har erbjudit en tillfällig och trygg hamn för resenärer både då och nu. I modern tid står Visby i händelsernas centrum några gånger om året och invaderas under Almedalsveckan av minglande lobbyister, under Stockholmsveckan av rikemansfolkets avkommor och under Medeltidsveckan av lajvare. Alla dessa nutida besökare tycks dela de medeltida sjörövarnas otroliga törst och intresse för alkoholhaltiga drycker vilket troligtvis är lukrativt men tålamodskrävande för Visbys bofasta befolkning.

Visby, rosornas stad
Visby, ruinernas stad

Vårt Gotlandsbesök i början av juni avslutades med att vi tittade förbi Visby. Både som hastigast under söndagskvällen och sedan under måndagen då vi lade flera timmar i medeltidsstaden i väntan på vår färja hemåt. Och när det gäller färjor till och från Gotland har det numera dykt upp ytterligare en aktör på marknaden vars närvaro inneburit en större förändring längst Visbys hamnkaj.

Den nya Gotlandsfärjan har lagt beslag på delar av hamnpromenaden i Visby

Jag anade på mer än ett ställe under Gotlandsbesöket att det var lågvatten. Ingenstans var det så tydligt som utanför Visbys ringmur där man kunde se bevis för att det pågående högtrycket gav väldigt lågt vatten.

Vattnet var ovanligt lågt runt Gotland

Inget besök i Visby utan att gå längst ringmuren samt strosa genom den botaniska trädgården. Det hör till. Även Stora torget måste ses. Denna gång var det synnerligen lugnt om man jämför med hur det ser ut t.ex. under Medeltidsveckan.

Vi gick genom den botaniska trädgården flera gånger under detta Visbybesök
Landets charmigaste (?) Ica-butik Torgkassen var anledningen till stoppet vid Stora torget

Jag skrev redan i mitt första av alla Gotlands-inlägg denna gång att det var många skolklasser som tillbringade tid på ön samtidigt som vi var där. Tidsmässigt var detta förståeligt eftersom det var sista helgen innan skolorna avslutades. Och hur tar sig en skolklass fram på Gotland på det mest kostnadseffektivaste sättet? På cykel, givetvis.

Cyklande skolklass längst Visbys strandpromenad

Måndagen var nationaldag och butikerna inne i Visby var öppna, åtminstone huvuddelen av dem. För att högtidlighålla dagen hade någon satt upp gula och blåa ballonger vilka blev ett fotomotiv när jag ledsnat på att stå och vänta utanför butiken då min hustru och äldsta dotter förmodligen gått vilse därinne. (Det tog sååå lång tid innan de kom ut igen. För mig är det så att man handlar bara när man saknar något och absolut tvärsäkert vet vad man ska ha. Till exempel bör det inte ta mer än max 10 minuter att handla kläder. Om året.)

Svenska färger på svenska nationaldagen

Jag börjar faktiskt att få svårt att ta bilder jag själv vill se i Visby. Efter flera besök de senaste åren då det varit soligt och fint så har det inte blivit någon variation på de uppenbara motiven. Regn, rusk, dimma och snö är kanske vad som skulle liva upp när jag har med mig kameran till Visby nästa gång? Nu tror jag ändå att det kan bli spännande att fota vid nästa besök eftersom det är planerat till några dagar under Medeltidsveckan.

Lovisa, Alva och Ida är alldeles stissiga vid Visbys småbåtshamn

Ett litet bildgalleri med Visby-motiv hittar du här. Denna gång med ovanligt många "familje-albumsbilder".

Nu kan jag lämna Gotland bakom mig för denna gång. Tack!

4 kommentarer:

  1. Fina bilder från Visby. Jag kommer ihåg ett besök när vi bodde i Gustavsvik och cyklade in till Visby ett par gånger varje dag. Polisen tog oss för att vi skjutsade på cykel...


    Medeltidsveckan låter kul. Mina polare i bandet Lugnet har en spelning i Visby någon gång nu i sommar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Cykla kan ha sina sidor, tydligen. Förhoppningsvis har du kommit över den incidenten vid det här laget.

      Medeltidsveckan tillför något i bilderna som blir väldigt speciellt och perfekt till den medeltida omgivningen nämligen alla människor som är klädda som för länge, länge sedan. Marknaden, alla gycklare, musikframträdanden m.m. gör att man får många intryck och lätt kan fantisera sig bakåt genom århundradena.

      Jag får tro att Lugnet spelar i Visby med glädje. Det är mycket turister där under hela sommaren och de kan nå ut till en delvis ny publik. Sedan får ju bandmedlemmarna ta del av en rätt schysst miljö i samband med spelningen.

      Radera
  2. Jag sammanfattar alla inlägg från Gotland med dessa ord:Man blir sugen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ett gott resultat om jag lyckas locka någon till Gotland. Med tanke på mängden sevärdheter kan man nog nöta på Östersjön många gånger innan man sett allt eller ledsnat. Jag åker gärna själv dit många, många gånger i framtiden. :-)

      Radera