söndag 12 juni 2016

Att avsluta en dag vid Holmhällar

Efter en dags äventyrande på Stora Karlsö behövde sällskapet Jansson varva ner. Vi valde därför att åka från Klintehamn söderut till Holmhällar där vi varit en gång tidigare för några år sedan. Ibland kan det vara skönt med återseenden. Vi kunde naturligtvis suttit och glott i den hyrda stugan under lördagskvällen men när solen skiner och Gotland ligger framför ens fötter ska man väl inte sitta inomhus och titta på tapetskarvar?!

Fältsippan är vanlig på Gotland och Öland

Holmhällar är ett gammalt fiskeläge med ön Heligholmen framför sig. De gamla husen är speciella och många har intagit sin matsäck med dessa som ryggstöd genom åren. Denna gång var det ett större sällskap som passade på att grilla i en eldstad. Vi hade inga problem att fortsätta direkt till raukfältet och där kunde även vi hitta lä och dricka vårt kvällskaffe. Ja, barnen hoppade över kaffet.

Holmhällar på södra Gotland
Härlig takbeläggning på husen vid Holmhällar

I det mjuka kvällsljuset traskade vi från parkeringen vid Pensionat Holmhällar ner mot kusten. Den första delen av promenaden går genom sandrik mark som är perfekt för vildkaniner att gräva sina hålor i. Och rabbisarna är många på denna plats. En höjdare för oss alla att se men kanske inte lika roligt om man försöker odla något. Barnen i sällskapet gjorde vad de kunde för att komma så nära rabbisarna som det gick utan att skrämma dem ner i hålorna.

Rabbisar på södra Gotland

I kvällsljuset stärks inspirationen att fotografera betänkligt. Allt blir ju så vackert av det varma och mjuka ljuset och de långa skuggorna är intressanta. Anita fångade nog resans mest intressanta motiv när hon och barnen stannade upp och fotade sina skuggor som kastades mot en rauk. Givetvis smet jag in i bilden och tog några bilder jag också...

Team Jansson lämnar en "grottmålning" på en rauk

Jag varvade mestadels normal-zoomen med macro-objektivet och tele-zoomen. Det täcker kanske in de flesta motiven, eller hur? Att jag krälar runt på marken för att få rätt perspektiv och vinkel för vissa bilder har tyvärr barnen börjat vänja sig vid. Min näst äldsta dotter lyckades naturligtvis ta en bild på mig i denna position och det är redan ute på sociala media. Det bjuder jag på.

Några få växter får fäste bland kalkstenarna i raukfältet

Ute på Heligholmen cirkulerade en stor rovfågel och gjorde attacker nedåt mot alla 100-tals tärnor som häckade där. En väldigt liv och en böljande våg av vita fåglar var ett skådespel som fångade vårt intresse under flera minuter. Jag är nöjd med bilderna jag fick på en silvertärna som letade mat utanför strandlinjen på betydligt närmare håll.

Den smäckra silvertärnan är en fröjd att titta på

Innan solen trillat ner bakom horisonten åkte vi med bilen norrut mot Klintehamn. Vi valde att hålla oss så nära västra kustlinjen som möjligt. Min tanke var att det kanske någonstans skulle ges möjlighet till en solnedgångsbild över havet. Jag hade fel. Till slut fick jag stanna och fota solens nedgång i en kohage...

Solnedgång på Gotland

Besöket vid Holmhällar gav ett gäng bilder och utöver de i blogginlägget hittar du ett mindre galleri jag lagt ut på Flickr. Du kommer till galleriet från Holmhällar HÄR.

I kommande blogginlägg ska jag berätta om vårt söndagsbesök på ön Asunden som är placerad på nordöstra Gotland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar