torsdag 7 juli 2016

En Munter kväll vid Pilgrimsbo

Som katten kring het gröt. Jag närmar mig men lär inte göra slag i saken riktigt ännu. Det är i alla fall noga kartlagt och undersökt, inte tu tal om annat.

Ångbåten Munter förtöjd för natten vid Pilgrimsbo

Vid det här laget har besöken vid Pilgrimsbo i Vrena blivit åtskilliga. Bara i år har jag varit där en handfull gånger. Denna gång fanns det två saker som inte iakttagits tidigare; ett säsongsöppnat café och en ångbåt vid bryggan.




Denna torsdagskväll var givetvis caféet stängt och båten låst och tryggt förtöjd vid bryggan. Det innebar i alla fall fler livstecken än jag sett vid tidigare besök under vintern och våren. Dessutom var det ett yngre par som ägnade sig åt spinnfiske vid ångbåten. Folktätt värre...

Caféet till vänster i den faluröda byggnaden vid gamla landsvägsbron i Vrena
Ångbåten Munter kan skymta i fönstrets spegling

Det har blivit en succé med den renoverade ångbåten som transporterar nyfikna entusiaster och förbipasserande turister på Hallbosjöns och Yngarens vatten. Det ena ger det andra och ett fik slog upp portarna ifjol. Nu är inte jag någon café-besökare av rang så jag kan inte säga att den lockar överdrivet mycket men däremot kommer jag inte att kunna motstå en resa i framtiden med Munter. Om jag bara kan acceptera bokningsköerna och väderriskerna.







Det är fint vid Pilgrimsbo, mycket fint. Hallbosjöns böljande strandlinje, de stora träden som kastar sin skugga över Vrenaåns inlopp och t.o.m. den gamla landsvägsbrons båge sätter en naturskön prägel på det man ser om man tar sig till Vrena för ett besök. Allt är långt ifrån fint i Vrena, tro mig, men Pilgrimsbo är en pärla!


Ovanför caféet pryder dessa blommor gångvägen ner mot Munter

Pilgrimsbo, jag kommer tillbaka, var så säker!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar