söndag 31 juli 2016

Inkapslade frön

Under lördagens promenad plockade jag på mig två olika frökapslar. Vid strutsfarmen nöp jag en kapsel från det mognande rapsfältet. Jag kan förvisso inte gå i ed på att det med 100% säkerhet är raps men det är vad jag utgår från i detta sammanhang.

Raps

Jag dissekerade frökapseln hemma på farstukvisten under söndagsförmiddagen. Tyvärr sprätte hälften av alla frön iväg trots att jag verkligen försökte vara försiktig. Jag borde dessutom ha hållit mig inomhus med denna syssla, ute blåser friska sydvästvindar för närvarande.


I mitten sitter ett tunt membran som håller de två raderna av frön på plats. Dessa frön ligger i sin respektive skida omlott. Skavfötters. Så fiffig naturen tycks vara.



De millimeterstora oljerika rapsfröna fick blåsa bort från trappan och lämna plats för nästa kapsel. Jag nöp nämligen även en skida från de utblommade lupiner som stod bredvid rapsfätet. Lupiner sprider sig framgångsrikt och lägger beslag på bl.a. dikesrenar.

Varje lupinfrö sitter fast i sin skida

Lipinfröna sitter även de fast på "varannan plats" vilket blir tydligt i bilden här ovan. Några små skrumpna ämnen ses också ute i bortre spetsen av frökapseln. Jag tror inte lupinfröna är riktigt så fullmogna som rapsen verkar vara.



Jag fotade handhållet med min 7D Mark II och macro-objektivet. Förmodligen borde jag använt stativ, det skulle varit vindstilla och troligtvis också lätt molnigt ute. Nu fick jag mycket hårda kontraster och vissa partier i bilderna är tyvärr lite utfrätta p.g.a. det starka solskenet.

Lupinfrön förankrade på sin plats

Det var lite kul att titta närmare på dessa frön. Under mer kontrollerade former hade det blivit bättre bilder. Jag skulle nog tagit bilder även på de oöppnade kapslarna. Det är lätt att vara efterklok... :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar