söndag 17 juli 2016

Överbefolkad nöjespark

När huvuddelen av familjemedlemmarna var sommarlediga hade jag fortfarande en arbetsvecka kvar innan semestern. Ingången av vecka 28 hade framför sig en tjänsteresa till Göteborgsområdet där jag skulle göra en 3-dagarsinsats hos ett systerföretag. Efter att ha packat bilen full med ett otal antal pärmar styrde jag västerut och slet med mig inte bara en minimal kamerautrustning utan även hustru och de två yngsta barnen. De kunde lika gärna bo hos min syster och svåger där även jag skulle företa min nattvila under arbetsveckan...

Intensiva arbetsdagar blev även ett kvällsbesök på Liseberg. Nöjesparken är otroligt fin och jag har sedan barnsben besökt den med oregelbundna intervall. Denna gång anslöt jag till övriga familjemedlemmar när jag jobbat klart under tisdagen. Klockan var närmare 17.30 när jag betalade entré och klev in genom grindarna. Något åkband var aldrig aktuellt och jag var dessutom trött så att jag nästan såg stjärnor efter arbetsdagen.

Lisebergs-entrén
De två yngsta döttrarna mötte upp på insidan av Lisebergs-entrén

Med Liseberg är det som med t.ex. Kolmården. Undvik dessa ställen under halva juni, hela juli och halva augusti om du vill slippa trampa folk på hälarna och stå i timslånga köer. Vi var definitivt inte ensamma inne på Lisebergs stora område.



Några vådligare färder i de mest maxade åkattraktionerna företog inte barnen. Enklare grejor lockade men framförallt alla dessa lottstånd där chokladaskar i megaformat hade en magnetisk effekt på tjejerna. De vann inget.


Iiiiihhh

Vädret på västkusten var denna vecka fullkomligt oberäkneligt. Kallt, inte mer än 15-16 grader, och ideliga regnskurar. Under tisdagskvällen kom endast några få stänk men tidigare på dagen hade det vräkt ner från den blyertsgrå himlen. För några år sedan då vi var där hade vi 30 grader och jag kan utan att blinka påstå att jag föredrar att besöka en nöjespark i 15 grader och mulet istället för dallrande värme.

Slush, svalkande törstsläckare

Jag strosade runt med min 5D Mark II och valde mellan 50 mm-objektivet och 17-40 mm-zoomen. Inte mycket att fota egentligen och definitivt inget som inte 1000-tals redan tagit bilder på. Jag hade dock något att fördriva tiden med och det är inte det sämsta.


Alva i radiobil på Liseberg
Lovisa i radiobil på Liseberg

Jag hade förmånen att sätta en bortre gräns för kvällen i nöjesparken. De övriga i sällskapet hade nog gärna varit kvar till stängningsdags, klockan 23.00, men det var definitivt inte aktuellt för mig som skulle upp i ottan för kommande arbetsinsatser. Vi gav oss av från Liseberg straxt efter klockan 21.00.

Lisebergsbanans vagnar i nederkant under den nya Helix-banan

Nya äventyr väntar runt hörnet när semesterledigheten infaller. På återseende!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar