onsdag 17 augusti 2016

Tornerspel när mörkret fallit

Förra årets besök i Visby under Medeltidsveckan innebar premiär för familjen Jansson på tornerspelen. De pågår under hela veckan precis utanför ringmuren där en större arena byggts upp. Biljetter kan man köpa online innan man åker över till ön och kostar inte en förmögenhet (250 kronor kostade årets sena föreställning per vuxen).

Gycklarna behövs för att värma upp publiken och underhålla i programmets pauser

Huvuddelen av föreställningarna sker 17 eller 19.00 men i början och slutet av veckan startar den 90 minuter långa showen klockan 21.00 och bjuder på en extra krydda i form av eld. "I eldars sken" är tilläggsnamnet på tornerspelet där riddarnas mål många gånger brinner och där gycklarna tillsammans med en eldslukare bjuder på spektakulära konster. Även bågskyttarna får chansen att skjuta eldpilar vilket givetvis är mer uppseendeväckande än den normala uppvisningen.

Facklorna tänds innan föreställningen börjar

Fjolårets "vanliga" föreställning och årets mer eldfängda var trots lågorna mycket snarlika. Om vi åker till Medeltidsveckan 2017 känns det spontant som att vi kan hoppa över tornerspelen i och med att vi nu sett det som finns att se. Det är absolut värt att uppleva men inte hur många gånger som helst, åtminstone om föreställningarna följer samma manus, upplägg och detaljer.

Alla inblandade travade in till något som liknade en lineup

Inför lördagskvällens föreställning var väderprognosen allt annat än god. Man kan ge sig sjutton på att utlovat solsken hinner ändra på sig i prognoserna flera gånger om dagen i en veckas tid men en regnfront är och förblir definitiv. Vi hade med oss regnställ (utom stackars Alva som endast hade regnjacka och fick en sopsäck som "klänning" tack vare en generös glass-försäljare).

Procedurerna var många i inledningen av tornerspelet

Vi satte oss tillrätta på de spartanska bänkraderna och lät oss underhållas. Regnet kom och gick under hela föreställningen men för den som klätt sig efter vädret var det inte något större problem. Den knastertorra gräsmattan på arenan mådde nog snarast bra av att få lite väta så att den inte skulle brinna upp under showen.

Riddarna utsåg var sin mö som skulle ge dem tur under tornerspelet

Jag fick en fotografisk utmaning "big time" denna gång. Förra året gick det att fota action då de fantastiska hästarna och de ytterst skickliga ryttarna utförde sina konster. I dagsljus handlar det mest om att ha rätt brännvidd. Nu satt jag i kolsvarta natten med endast försiktigt tända strålkastare. Bäst var när något brann för då fick man lite mer ljus på det som rörde sig inne på arenan.

En riddare har lyckats spetsa en brinnande platta

ISO 6400 och i bästa fall 1/125 sekunds slutartid med maxbländare f/2.8. Roligare än så var det inte att fota. Fördelen var att jag tvingades hitta andra motiv och sätt att fota på än i fjol. Lite roligt att testa sig fram, trots allt.

Regnet strilade ner över publiken mitt emot oss på andra långsidan
Snett över mina högra axel hade vi också regn

Jag fotade med min Canon 7D Mark II och mitt 24-70 mm normalzoom. Jag exponeringskompenserade nedåt med drygt ett steg och i efterbehandlingen har jag brusreducerat en hel del. Tittar man inte för djupt ner i bilderna funkar det hyfsat.

Månen hittade fram mellan regnmolnen en kort stund

Jag visar ytterligare några bilder här nedan där elden spelar huvudrollen tillsammans med alla duktiga aktörer ute på arenan. Föreställningen var i det närmaste slutsåld och det var som vanligt hög stämning på läktarna under hela tornerspelet. Precis som det ska vara. Man jublar som en galning för sitt lag och buar högljutt åt motståndarlaget. Gycklarna ser till att styra upp oss som sitter på träbänkarna och tittar och måhända gick det till så här för många hundra år sedan också.












Det finns fler bilder att visa från förra veckans Visby-besök. Jag har tre inlägg kvar där jag kommer att visa bilder på växter (mycket rosor) i ett av dem, ett stort och spretigt "diverse"-inlägg samt ett inlägg om Medeltidsveckan där marknaden och framförallt alla tidsenligt klädda deltagare får skina lite extra (de får dessutom ett bildgalleri på Flickr som bonus).

Jag ber att få återkomma!

2 kommentarer:

  1. Måste ha varit en upplevelse. lite skillnad mot Medeltidsfestivalen som jag brukar gå på i mina krokar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I helgen, med start idag fredagen den 26/8, är det medeltidsdagar inklusive tornerspel i Söderköping. Säsongens sista vilket gör att både marknadsknallar och riddare bjuder till lite extra. Eventuellt åker familjen och kollar läget under söndagen då jag blivit rekommenderad detta evenemang. (Vi lär dock inte titta på något tornerspel denna gång.)

      Radera