torsdag 18 augusti 2016

Visbys växtlighet

Med över 300 bilder på minneskortet från Visby-besöket som pågick under en halv vecka går det i mitt fall givetvis också att hitta en del blommor och växter. Fattas bara annat. Även om jag lämnat mitt 100 mm macro-objektiv hemma. Närgränsen på normalzoomen är generös och klarar av lite intimare bilder på växtlighet.



Visby bjuder på massor av intressanta växter. Givetvis samlas mycket i den berömda botaniska trädgården men man får inte glömma att Visby med all rätt också kallas rosornas stad. I de trånga gränderna odlas rosor bredvid portarna och det är utomordentligt trivsamt.

I solsken...
...och efter regn

En plats där staden sköter planteringarna med den äran är i Almedalen. Utanför ringmuren mot havet har man välskötta rabatter runt dammen och längst gångvägen mot strandpromenaden. Där vattnades det ivrigt under vårt besök och det verkar krävas då alla gräsytor var knastertorra och brunbrända vilket vittnar om en längre torrperiod.

Odling i Almedalen

Gotland tillhör växtzon 1 vilket är den mildaste på våra breddgrader. Därför går det att återfinna en hel del spännande och nästan exotiska växter på ön. I botaniska trädgården kan de uppvisa intressanta träd som klarar även vintrarna. Jag kan gissa att det har att göra med att Gotland omges av vatten som på vintern buffrat en del av sommarens värme.

Valnöt, något jag aldrig sett tidigare annat än i torkad form i juletider

Någon botaniker är jag inte så jag ska inte gräva allt för djupt i detta ämne. Det får stanna vid att konstatera att den med intresse för blommor och blad absolut ska titta till Visby.




Nu när sommaren lider mot sitt slut och mognadsårstiden höst står för dörren är även fruktträden tacksamma fotomotiv. Allra helst om man får med ringmuren i bakgrunden. Jag har fotat denna typ av motiv tidigare och lär göra det igen om jag får chansen.



Fikon mot en vitrappad husvägg

En upplevelse både för ögon och näsa är husen uppe vid klinten. Gamla träfasader tjäras och framför dem står stockrosor eller rosor på rad. Offra en stund och stå bara och njut av intrycken.

Stockrosor framför en tjärad vägg



Givetvis måste man gå Fiskargränd och njuta av alla rosor. Den trånga gränden är definitivt den mest omtalade av Visbys alla gator och förklarar för den tvivlande varför det är rosornas stad. Denna gång tog jag endast en bild i nedre änden av gränden och nöjde mig eftersom jag fotade så pass mycket där när vi var på Gotland i början av juni. Men ett par andra rosbilder kan jag trots allt bidra med denna gång.


Efter regnet och med svartvit konvertering

Avslutningsvis lite murgröna, något vi inte ser klättrande på våra träd i Södermanland men som på både Gotland och Öland (och för all del även i Skåne) förekommer desto flitigare.

Med lördagskvällens regnväder på ingång

Berättelsen om Gotlandsvistelsen har en fortsättning men det tar jag en annan gång. Härnäst blir det en genomgång av Medeltidsveckans deltagare, en bildsamling med gatufotografering som metod.

2 kommentarer: