fredag 30 september 2016

Septembers sista dag

Det är knappt så jag tror att det är möjligt men jag skulle kunna skriva samma sak som för en månad sedan; var detta sommarens sista dag? Vilken septembermånad vi har haft! Med den hårda blåsten som drog in över ostkusten under torsdagsnatten misstänker jag att det kommer in kallare väder när det slutat fläkta.



Jag har verkligen inte varit ute med kameran på några promenader de senaste veckorna. Stigtomtas omgivningar har skiftat till höstfärger (trots sommarvärmen) utan att jag lagt mig i eller försökt dokumentera. Denna fredagskväll hade jag otroligt nog en stund över och starka skäl att ta en halvtimmesrunda.

Majsfältet närmar sig skörd
Lada och ladugård som tillhör Skillra
På toppen av de höga majsplantorna har det torkat
Vägen ner mot Jönåker
Raderna i majsfältet framträder tydligt trots att majsen nu är över 2 meter hög

När det gäller kamerahus har jag då och då tagit mig råd att uppgradera. Begagnatmarknaden är mina jaktmarker och jag ligger absolut inte i framkant när det gäller varken kamerahus eller objektiv. Däremot slipper jag slänga ut hutlösa pengar på utrustning för min hobby genom att köpa någon generation äldre grejor.

Alträden vid vattenreningsverket har blad som nästan är helt genomskinliga

Något jag inte gjort mer än en gång tidigare är att förbättra befintliga objektiv. Jag köper gärna andra brännvidder än jag redan har men för något år sedan ansåg jag att jag skulle kosta på mig Canons 50 mm f/1.4 istället för det f/1.8 som jag redan hade. Tusan vet om det egentligen blev så mycket bättre... Nåväl, ett ljusstarkare och framförallt hållbarare alternativ kom i min ägo och jag uppnådde en förbättring mot det jag redan hade.

Solnedgången är nära förestående

Nu har jag gjort en liknande resa för andra gången. Jag har sedan flera år haft ett Canon EF 70-200 f/2.8. Det har verkligen varit bra och har funkat bra framförallt de gånger jag fotat sport inomhus. Det behövs ingen bildstabilisering vid sportfoto eftersom slutartiderna måste vara så pass korta. Det har dock lockat att köpa Canons 70-200 f/2.8 IS II som framförallt är känd för att vara en av de skarpaste zoom-objektiven som tagits fram hittills.



Kanske är jag larvig men jag trevar efter att kunna snäppa upp bildkvalitén lite, lite till framförallt inom sportfotograferingen. Om jag kan få 10% skarpare och tydligare bilder är jag i detta läge beredd att betala en del pengar för det. Bildernas innehåll är det upp till mig att fixa men brusnivåer, skärpa, kontraster, färgåtergivning är något jag blir tvungen att betala för att förbättra.

En kvällsvy söder om Stigtomta som jag är riktigt nöjd med :-)

Ikväll landade det ett paket på ICA med ett begagnat Canon EF 70-200 mm f/2.8 IS II USM. Tro sjutton att jag var tvungen att kliva ut i spenaten och testa det i alla hast. Jag hoppas ha tid att få testa det hårdare den närmaste tiden!

God kväll!

4 kommentarer:

  1. Nu blir jag ju lite avis igen. Klart intressant zoomobjektiv du har köpt nu. Jag funderade också på Canons 50 mm f/1.4, men tänkte att skillnaden inte kunde vara så stor jämfört med 1.8, trots att jag nog endast skulle köpa det objektivet for att ta porträtt. Sista bilden här borde ju hängas upp på någon vägg, eller i alla fall hamna i nästa års kalender.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det enda som talar för Canons 50 mm f/1.4 är byggkvalitén. Jag gillar faktiskt deras plastiga f/1.8 bättre! Skärpan är bättre och oskärpan likvärdig. Finns förmodligen andra alternativ som är bättre än Canons f/1.4 om man vill ha ett 50 mm med bra egenskaper.

      Jag var på vippen att köpa 70-200 mm f/2.8 IS II från Cyberphoto men det var slut. Chansade och köpte begagnat på ett sätt som inte kan rekommenderas men det funkade bra. Fotosidans annonsmarknad är min pålitliga leverantör. :-)

      Den avslutande bilden fullkomligt skrek på mig att bli tagen. När jag såg diset i bakgrunden och det härliga ljuset behövde jag "bara" vänta på att kossan skulle kliva in i bilden. Jo, jag gillar den också!

      Radera
  2. Jag velar fortfarande när det gäller mitt nästa objektiv, har varit nära att trycka på köp-knappen ett par gånger.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns alltid något på önskelistan... Jag har lyckats hålla mig till någon slags grundplan hittills där jag gjort en önskelista för länge sedan som fortfarande är relevant. Ett vidvinkligt alternativ ligger nära till hands härnäst men sedan finns längre teleobjektiv men de är ju så sjukt dyra.

      Radera