lördag 10 september 2016

Vrenadagen 2016

Det har gått en hel vecka sedan jag besökte Vrenadagen. Inte förrän nu kan jag redovisa de sista bilderna. En slags samvetsfråga då jag inte bara fotade ånglok, Munter eller såg på de beridna bågskyttarna. Vrenadagen är så pass mycket mer än det uppräknade. Framförallt handlar det om människor som engagerar sig och känner mycket för sin hembygd. Vissa inslag under Vrenadagen är jag personligen mindre intresserad av men andra attraheras och det är väl toppen att det finns något för var och en som besöker arrangemanget. (Jag har svårt att lockas av marknadsstånd där det säljs allt från egenskrivna böcker, fint hantverk och krimskrams.)

Allra först djupdyker jag med några bilder i de bilar som fanns uppställda vid Vrena Station. Det finns ett stort motorintresse i Vrena och även framgångsrika tävlingsförare. Rally och rallycross är ett par exempel där Vrenas stjärna lyser extra stark.



Unga rallycrosstalangen Rasmus Karlsson kan ses i bildens högerkant
Prisvinnande EPA



En harkrank som klamrar sig fast på den klargula billacken

Jag fastande en stund vid veterantraktorerna. Några av dem såg och filmade jag förmodligen häromåret då det var veterantraktorrally i Stigtomta. Fina maskiner som gjort stort nytta genom alla år de funnits.









Grålle
Fram till kyrkan kantades trottoarerna av små bord där det såldes grejor. Jag passerade förbi utan att lägga någon större energi på detaljerna. Det fanns annat att se och göra för mig.





Nedanför kyrkan var själva Vrenadagens hjärta. Detta förstärktes av att den inre kretsen som jobbade med arrangemanget hade tröjor som tydligt förkunnade vad de hyste för känslor för Vrena.


En fototävling med motiv från Vrena fanns att beskåda
Regelbunden information till besökarna underlättade
Två kalvar skulle få sina namn av Vrenadagens besökare

Jag avslutade mitt Vrenabesök med att gå ett varv runt den lilla och väldigt fina kyrkan. Det finns en hel del intressanta detaljer kring kyrkan som eventuellt får mig att titta till den någon mer gång i framtiden.

Vrena Kyrka

Nu kan jag lägga Vrenadagen bakom mig och sikta framåt samt leta nya fotomotiv.


Ha en härlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar