söndag 30 oktober 2016

Rätt ska vara rätt

Det har gått lång tid sedan jag använde taggen "Åsby" i någon av mina blogginlägg. Utan att nysta upp den tråden på nytt kan jag konstatera att jag idag har anledning att lyfta fram gårdsnamnet i en text. Äntligen känns det OK att promenera den runda som jag och många andra gjort genom åren och detta tack vare en iordningställd passage. Borttagandet av vissa skyltar gör dessutom att ett mycket vackert stråk åter är tillgängligt. (Framförallt under sommarkvällarna vid solnedgång.)  Och en allé när hösten är kommen finns där för min och andras kameror. (Tyvärr har hösten kommit för långt i år men det kommer ju nya höstar.)

Förbudsskyltar m.m. är nu borta men det är istället stopp uppe vid gården
En liten men tydlig skylt talar om att markägaren (?) nu gjort en passage för oss fotgängare
En liten bro över bäcken tar oss vidare upp längst baksidorna av hästhagarna
Stigen tar oss fram mot baksidan av stallet och ladan vid Åsby
På andra sidan Åsby där vägen tidigare gick har nu staket satts upp

Genom att vika av till höger direkt efter vattenreningsverket har man kommit ut på ett öppet parti som i sin bortre del gett tillgång till en rygg på toppen mellan åkerlapparna där solnedgångarna är utomordentligt vackra. Det finns även en kohage där som jag en gång besökt en tidig vår då ännu inte korna släppts in. Idag gick jag bara en liten bit mot detta område, mest för att jag var glad att det åter var tillgängligt.

Bäcken som rinner ut i Hallbosjön kantas av vass
En klase av fläderbär sträckte sig mot mig
Nedanför Åsby har nu majsen skördats och det ligger endast små högar av rester kvar på marken

Jag avrundar med några höstbilder samt ett par bilder på några av hästarna jag såg i hagarna runt Åsby. Trevligt att åter stå och titta på de fina djuren.

De kvarvarande löven på alträden är tunna och slitna


En ponny som är en aning vinterlurvig i pälsen

Vildhallon i höstskrud

Till sist en svartvit bild på stigen med hästhagen bredvid sig där jag tycker att skuggorna av eftermiddagssolen gav ett intressant och återkommande mönster. Samtliga bilder i dagens inlägg är tagna med min Canon 5D Mark II och mitt 135 mm-objektiv.



Nu återgår vi till normal verksamhet och en regnig och kylslagen vecka där oktober övergår i november.

Ha det!

2 kommentarer:

  1. Bra att det löste sig. Fina bilder fick du också, fläderbärsbilden är nog min favorit här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta känns som en lösning alla parter borde vara nöjda med. Det har visserligen krävt vissa investeringar och arbete för markägaren men det har mynnat ut i något bra. Jag är personligen glad och lättad över detta och ska då med all rätt ge de boende vid Åsby credit för vad de nu fixat.

      Radera