lördag 31 december 2016

Årskrönika 2016

Det här med att sammanfatta kalenderåret verkar vara något som går just nu. Möjligtvis har det något att göra med att året lider mot sitt definitiva slut. Faktum är att jag under de senaste dagarna skrivit krönikor till två andra hemsidor. Då kan jag lika gärna fortsätta här också.

Frågan är bara hur detta år kan sammanfattas ur ett fotografiskt perspektiv. Urvalet är minst sagt spretigt. Mina spontanfotograferingar blandas med planerade grejor som antingen jag själv tänkt ut eller andra bett om. Efter noggrant övervägande, i ungefär två minuter, kom jag fram till att lägga krutet på årets resor.

Några utlandsresor har inte genomförts för egen del detta år. Det hör överhuvudtaget inte till vanligheterna. Det har dock varit ett restätt år om resandet definieras som något som tagit mig längre än fyra, fem mil från hemmet. Det gick så långt att barnen efter sommarlovet bad om att vi skulle vara hemma mera nästkommande sommar...

Låt oss med hjälp av bilder ta en tur i Sverige från mitt perspektiv under 2016:

Den 25/1 var jag i Stockholm i ett jobbärende med mobiltelefonen som enda kamera
Den 10-13/3 var hela familjen i Säfsen och åkte skidor för första gången. (Mobilbild)
Ytterligare en Stockholmsresa där kameran var med, Kungsträdgården den 29/4
Stockholmsresa nr 3 skedde då jag köpte min 1D Mark IV på Kungsholmen den 8/5
Gotland med 5/6-delar av familjen den 3-6/6. Här sillgrisslor på Stora Karlsös klippor.
Norrköping kanske inte ska räknas som "resmål" men det var första besöket för mig i industrilandskapet den 5/7
Den 17-23/7 var vi i Idre och Ramundberget. Denna vy drömmer jag fortfarande om då och då.
Trädkojan vid Islanna utanför Falköping den 1-2/8 var speciell
Besöket på Medeltidsveckan i Visby den 11-14/8 var som vanligt en höjdare
Söderköpings Gästabud hade sin charm, vi besökte dem den 27/8

Jag hann med ytterligare ett besök i Stockholm under hösten men då utan kamera. Sedan reser man onekligen en del som fotbollsledare men mestadels inom distriktet. Även då jag fotar sport hamnar jag emellanåt på avlägsnare platser utan att jag egentligen strävar efter det. (Västerås, Norrköping och Linköping är årsaktuella exempel.)

När jag skummar igenom blogginläggen och bildmaterialet från året fastnar jag för några fotografiska händelser utöver resorna. Händelser som jag gärna lyfter fram i denna korta årssammanfattning. Några av dessa har jag inte bett om själv men de blev roliga och intressanta utmaningar.

Ångtåget till och från Vrena på Vrenadagen var en stor upplevelse för mig och kameran
Bröllopet i början av oktober var kul både som släkting och fotograf
Halloween på Kolmården med den avslutande eldshowen sticker ut lite extra
Boxningsgalan med Erik Skoglund i december går utanpå det mesta jag gjort under året
Lagbilder och spelarporträtt är kul, här förbereder sig IK Tuns damlag för en arrangerad lagbild

För den egna fotografiska utvecklingen har året inte varit en revolutionerande tid. Särskilt mycket landskapsfoto har det inte blivit, inte något nattfotograferande, inget stativbundet långtidsexponerande eller utökat fågelfotande. Den lilla strimma till utveckling ser jag inom bildseendet och ljusutnyttjandet men här pratar vi om marginella förbättringar inom områden som borde ha allra störst vikt och fokus. Kanske ser jag också att det är fler människor på mina bilder under detta år än tidigare. Om det nu är en utveckling?

Vi strävar vidare mot framtiden och jag vill passa på att tacka för alla besök här i bloggen under året. Det betyder mycket för mig. Till dig som besökare önskar jag också ett
Gott Nytt År!

4 kommentarer:

  1. Gott nytt till dig också Lasse. Du har fått till en fin mix av bilder från dina resor inklusive boxning, Halloween och ett brudpar. Kommer fortfarande ihåg mobilbilden på färjan. En dag som denna är det kul att se alla färggranna sommarbilder också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Faktiskt, bilder från andra årstider stick alltid ut lite extra i bildflödena som omger oss. Inte kunde jag tro att två mobiltelefonbilder skulle få plats i en krönika om mitt fotoår...

      Tack för alla kommentarer under året, de värmer!

      Radera
  2. Gott Nytt År! Jag tycker din tillbakablick är fin, och ditt år verkar ha varit ganska händelserikt. Att det är mer folk med på bilderna ser jag bara som positivt (förstås), och jag tycker verkligen att dina boxningsbilder klår allt annat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Jessica, det finns så många bilder att välja bland och någonstans behövde jag sätta upp ramarna. Hade jag letat lite till hade jag hittat mängder av bilder utan en enda människa. Det har nog blivit så att de "uppdragsbilder" jag tagit har varit på människor och det är inte så konstigt. Boxningsgalan och platsen vid ringside är något extra för mig, och det hade varit jobbigt om inte bilderna blivit bra (med tanke på att jag tog upp en plats med allra bästa placering).

      Radera