lördag 3 december 2016

Månadens bild: December 2016

Jag vet, det är redan den 3:e i månaden och presentationen av månadens bild ska ju göras den 1:a. Nu var det så att jag jobbade mig genom hela den 1:a december och kom inte hem förrän straxt efter klockan 02 när datumet slagit om till den 2:a. Så dags på dagen och även under fredagskvällen var jag helt enkelt för trött för att publicera någon månadsbild i bloggen.

Den bredbenta lilla koltrasthonan får representera december. Hon skuttade runt på gräsmattan framför huset och letade solrosfrön som hamnat på marken under fågelbordet. Koltrasthanarna är måhända svartare i fjäderdräkten och gulare på näbbarna men nu råkade det inte finnas någon hane i närheten när jag fotograferade.

Koltrasthona i Stigtomta

Jag fotade denna bild på annandag jul 2014. Till min hjälp hade jag min Canon 1D Mark III och mitt Canon EF 70-200 mm (det utan bildstabilisering). ISO var 400, brännvidden 200 mm, bländaren f/2.8 och slutartiden 1/250 sekund.

Till nästa år kommer månadens bild inte att ha fågeltema. Därtill har jag inte fotograferat fjäderklädda varelser i tillräcklig utsträckning under 2016.

2 kommentarer:

  1. Kan det bli ett sporttema kanske? Fin bild på pippin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sporttema skulle jag jättegärna köra i väggalmanackan men tyvärr tycks sportbilder ses med extremt oblida ögon av alla som inte är idrottsintresserade. Märkligt men tydligt enligt min erfarenhet. Jag ska nog inte utsätta släkten för detta...

      Radera