måndag 13 februari 2017

Avundsjuk på hela Mellansverige

Ska man vara avundsjuk så är det lika bra att slå på stort. Om man nu kan avundas något så oberäkneligt och slumpartat som vädret. Med undantag av en dag i förra veckan har det varit en evighetslång period av gråmulen himmel här i sydöstra hörnet av Södermanland. I helgen, framförallt i söndags, såg väderkartan nästan retsamt elak ut mot oss i södra delen av länet. En molnkant ritades in från mina trakter och hela Mellansverige fick soligt väder. Tack så väldigt mycket.

I söndags eftermiddag kunde vi Stigtomtabor se molnkanten irriterande nära men ändå så långt borta

Trots den ganska normala molnsäsongen har det inte fallit någon nederbörd på länge. Det är torrt, mycket torrt. Snön har i det närmaste smält bort helt även om några vita fläckar kan ses i skuggpartier där skog hindrar den fortsatt lågt stående solen att nå fram.

En bil har precis passerat Skillras lada på väg upp mot Prästgården och dammet yr
Med Skillra i bakgrunden kan vi se lite snö som överlevt i den ständiga skugga som är längst grusvägen

För min del blev det bara en kort promenad under söndagen. Lördagen var uppbokad för ett fotouppdrag som jag återkommer till i ett inlägg inom någon dag. Jo, det hade idrottsanknytning men även en hel del annat. Eftersom många av helgens timmar gick åt för fotografering och bildredigering så blev det inte någon längre utomhusvistelse. Med tanke på det gråmulna vädret så missade jag kanske inte så mycket.

Längre uppströms har "bäverbäcken" frusit i det mikroskopiska vattenfallet
Det finns inga nya bäverspår bland asparna så jag undrar om den bor kvar i skitdiket/bäverbäcken

Jag tog med mig mitt 100-400 mm teleobjektiv på promenaden i hopp om någon fågel eller ännu hellre en bäver. Nej, någon gnagare ville inte visa sig och förutom en flock domherrar inne i ett buskage blev det inte så spännande med fåglarna heller. Två bilder lyckades jag skrapa ihop och de kommer här nedanför.

I toppen av den minst sagt murkna flaggstången (!) satt hackspetten och trummade
Hemma i plommonträdet höll några blåmesar igång med att käka solrosfrön ur fågelbordet

Till min glädje sken solen från en klar himmel under hela måndagen. Det är härligt att se ljuset även om det tyvärr måste ske genom kontorsfönstret på vardagarna. Nu går det fort, dagarna blir längre och förhoppningsvis kommer vi så småningom förbi den grådaskiga delen av året.

2 kommentarer:

  1. Blåmesen är ju en färgklick. I dag sken solen i Haninge. I går hade vi också en blå himmel i ett par timmar. Annars har det varit gråväder hela tiden. Man märker att dagarna blir längre precis som du säger och det känns härligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måndagens solväder följdes upp med ännu bättre väder idag. Temperatur strax över nollan. I dagarna två har man verkligen fått njuta av det allt tidigare morgonljuset och en skymning som inte är som en slägga i skallen utan en svag smekning på kinden. Det blir bättre och bättre! :-)

      Radera