lördag 4 mars 2017

Grådassigt Nyköping

Variationen i väderleken är intressant. Tyvärr tycks det som att de soliga dagarna infaller i arbetsveckorna och helgerna får det otvivelaktiga nöjet att förbli gråmulna. Fredagens blötsnö gjorde dessutom underlaget surt, surare surast.

Denna helg har i förväg varit planerad till 3/4-delar. Endast lördag förmiddag och lunch var "fri" för lek och ploj vilket innebar att jag bestämde mig för att besöka en träningsmatch mellan två lokala fotbollslag. Promenad hemmavid hade varit ett alternativ om det inte varit för blasket på grusvägarna.

Med 300 mm-gluggen på konstgräset vid Rosvalla

Nu blev näst yngsta dottern magsjuk under sen fredagskväll och sådant lägger både sordin på stämningen och omöjliggör födelsedagsuppvaktningar hos släkten. Nåväl, jag valde frisk luft framför bacillerna i hemmaluften under ett par timmar av lördagen. Samt håller i mig för allt vad tygeln håller med förhoppningen att slippa bli sjuk.

Rosvalla en lördag i början av mars

Hemma är jag i färd med ett datorbyte. Än så länge på planeringsstadiet. Den PC jag nu haft i många år börjar vara dags att byta ut. Den hänger fortfarande med hyfsat när jag bildbehandlar, lagringen har jag ju sedan en tid löst med en Mac Mini med extern hårddisk. Min bärbara Macbook Pro var aldrig tänkt att fungera som huvuddator. Med datorbytet följer en hel del saker som bör utvärderas och testas. Allra helst som jag är sugen på att byta PC mot iMac (stationär dator från Apple).

Hundar i fotbollspubliken

En sak jag skjutit på men nu tagit tag i är en backup till "molnet" från lagringsdatorn. Jag köpte på tips en licens hos Crashplan och satte igång en backup av ungefär 1,5 TB data (mestadels bilder). Besvikelsnen är stor när det går så sjuuuukt långsamt så den beräknade tiden innan det är klart landar på 3-4 månader! Say what?! Jag har en 200 Mbps-fiber hemma men det hjälper föga när tjänsteleverantören knappt har en mätbar hastighet i sin ände.

Blött och eländigt bredvid fotbollsplanen

Jag har också en programvara under utvärdering för att snabbgranska bilder. Det låter kanske onödigt men om man som jag tar hundratals bilder vid ett tillfälle (en match eller liknande) så behöver man något att snabbt bläddra igenom bilderna med för att rensa bort oskarpa och värdelösa bilder. Den programvara jag använt de senaste åren passar bara på PC, inte på Mac. Efter att ha googlat och läst på Fotosidan forum har jag nu laddat ner en testversion av Photo Mechanic. Kan inte bli nöjdare, den är suverän! Tyvärr kostar programlicensen 150 dollar,,,

Råby-Rönö IF jublar efter avgörande 3-2 mot Hargs BK

Än återstår lite vånda och beslutsångest innan jag går vidare med datorköpet. Det är inte bara dyrt utan snuskigt dyrt om man vill åt en iMac med 27-tumsskärm. Det finns saker med MacOS som jag aldrig kommer att förlika mig med men förhoppningsvis kan jag ha överseende med dessa saker för att komma åt fördelarna. En PC med motsvarande specifikationer skulle inte bli billigare, har jag kommit fram till efter noggrant undersökande.

Avslutsförsök som täcks bort av försvarande back

Främst vill och behöver jag en datorskärm som är bättre än de två jag använder idag. De är för ljusa vilket innebär att jag redigerar mina bilder för mörkt för att passa de flesta som betraktar bilderna via sina enheter. Nej, det går inte att skruva mer på dessa billigare skärmars inställningar.

Närkamp

Det var hur som helst vrålkul att fota fotboll idag. Det är min bas, mitt fundament och min sportfotogrund. Jag vet å andra sidan att i höst kommer mättnadskänslan och längtan efter variation och något nytt. Så har det varit i flera år och det är kanske inte så konstigt.

Trevlig fortsättning på helgen!

2 kommentarer:

  1. Låter jobbigt med ny dator. Men ibland så måste man.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har levt med den nuvarande datorn länge. Den har fått mer minna och en extra intern hårddisk samt nya skärmar under sin livstid. Tyvärr är startdisken gravt sjuk och har låtit skumt i flera år. Nu lagrar jag inget av värde på denna dator men behöver ha något att bildbehandla med och då byter jag heller innan den totalhavererar.

      Radera